GIFTGASS: Det var i et helikopter av denne typen, et Sikorsky S-92, at nestenulykken inntraff. 
Foto: Kristoffer Rivedal
GIFTGASS: Det var i et helikopter av denne typen, et Sikorsky S-92, at nestenulykken inntraff. Foto: Kristoffer RivedalVis mer

Helikopterselskapet tiet om alarmrapport

Derfor undersøkte ikke Statoil hendelse hvor begge pilotene ble forgiftet i cockpit med 19 oljearbeidere om bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forrige fredag avslørte Dagbladet at en alvorlig giftgasshendelse inntraff i en av CHC Helikopterservice sine maskiner av typen Sikorsky S-92 som fraktet Statoil-arbeidere ut på norsk sokkel 24. november i fjor.

Giftige gasser kan finne veien til kabin og cockpit fordi flyene henter oppvarmet pusteluft fra motorene.

I en hendelsesrapport, en såkalt Flight occurence report, som de to pilotene sendte til Luftfartstilsynet, går det fram at de ble nødt til å avbryte flygningen til oljeplattformen og returnere til Kristiansund på grunn av en gass i cockpit som gjorde begge pilotene syke.

Dramatisk Pilotene legger ikke skjul på at situasjonen var svært alvorlig. De opplevde kvalme, hodepine, irritasjon i hals og nese, svimmelhet, de ble desorienterte, de mistet situasjonsbetinget årvåkenhet og de hadde vanskeligheter med å ta beslutninger, skriver de i rapporten.

Statoil ble rutinemessig varslet om at helikopteret hadde måttet returnere til basen, men ble ikke informert om alvorligheten i hendelsen.

- Vi fikk med det ikke informasjon som indikerte at det hadde vært en flysikkerhetsmessig risiko. Informasjonen utløste følgelig ingen umiddelbar oppfølging fra vår side, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil til Dagbladet.

Statoil vurderer nå om det er behov for en mer aktiv oppfølging etter denne type hendelser. Skauby sier videre at Statoil har tillitt til at CHC Helikopterservice følger opp den aktuelle hendelsen som selskapet selv mener skyldes rester av et spesielt vaskemiddel brukt til motorvask.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Etter at Dagbladet omtalte saken før helga, har vi fått en ny redegjørelse om hendelsen fra helikopterselskapet. Vi har nå bedt om en ytterligere utdyping av noen av de forholdene som der ble beskrevet, sier Ola Anders Skauby.

I forrige uke skrev Dagbladet at norske forskere ved Statens arbeidsmiljøinstitutt er først i verden til å påvise giftige gasser i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn.

- Sikkerheten ikke truet Til tross for at begge pilotene meldte om kvalme, svimmelhet, nedsatt årvåkenhet og vanskeligheter med å ta beslutninger mener CHC Helikopterservice at sikkerheten var tilstrekkelig ivaretatt.

- Statoil fikk rutinemessig beskjed om hendelsen. Det var ikke spørsmål om å holde noe skjult. Vår vurdering var at flysikkerheten ikke var truet. Begge pilotene var bevisste, og plan B ble gjennomført, sier accountable manager Øivind Solberg i CHC Helikopterservice til Dagbladet.

Det er ikke dokumentert hvilke giftstoffer pilotene ble utsatt for.