SMADRET: Helikopteret begynte å brenne like etter at det gikk i bakken ved Dalamot i Hardanger mandag kveld. Alle de fem menneskene ombord døde i ulykken.Foto: Jan Kåre Ness / SCANPIX
SMADRET: Helikopteret begynte å brenne like etter at det gikk i bakken ved Dalamot i Hardanger mandag kveld. Alle de fem menneskene ombord døde i ulykken.Foto: Jan Kåre Ness / SCANPIXVis mer

Helikoptervraket fraktes ned fra fjellet i dag

Jakten på ulykkesårsaken fortsetter i havarikommisjonens hovedkvarter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KINSARVIK (Dagbladet): Havarikommisjonens inspektører starter i formiddag arbeidet med å frakte vrakrestene etter dødsulykken  ned fra fjellet i Hardanger.

- Vi flyr inn i området med et team nå for å begynne å pakke ned og frakte bort det som er igjen av helikopteret. Så skånsomt som mulig skal delene fraktes til våre lokaler på Kjeller, der det vil bli gjort omfattende tekniske undersøkelser, sier undersøkelsesleder Ørnulf Lien i havarikommisjonens luftfartsavdeling til Dagbladet.

Finkjemmer vrakrester I rundt åtte timer i går jobbet han og resten av teamet på krasjstedet mellom Dalamot og Busete. Årsaken til helikopterstyrten der fem mennesker mistet livet  er ennå et mysterium, etter at undersøkelsene av vraket i fjellet ikke ga noen åpenbare tekniske forklaringer.

- Både våre folk og eksterne spesialister kommer framover til å se nærmere på helikopterdelene. Vi har godt håp om å finne faktorer som har bidratt til at dette kunne skje. Men årsaken til en ulykke er et mangslungent vesen, og vi vet ikke hvor dypt vi kan komme i forklaringene, sier Lien.

Det vil trolig ta flere måneder før havariinspektørene er ferdige med granskingen, som er høyt prioritert. I tillegg til å se på blant annet motordeler, girboks, overføringer og instrumenter, foregår også en rutinemessig gjennomgang av blant annet Airlifts logger og vedlikehold av helikopteret.

Mens passasjerfly har ferdskrivere som kan bidra til å løse ulykkesgåter, er AS350-maskinen ikke utstyrt med en slik. Helikopterpiloten skal heller ikke ha brukt sambandet i løpet av de få minuttene etter at han lettet fra Airlift-basen i Kinsarvik.

Fra meteorologisk institutt skal havarikommisjonen hente inn så lokale værdata som mulig for å sjekke om plutselige vindforhold eller andre værfenomener kan ha spilt inn.

- Det er ikke slik at vi danner oss en teori og jobber ut fra det. Vi går inn med et helt åpent sinn og setter etter hvert sammen opplysninger, sier undersøkelseslederen.

- Vi har ingen formening om årsaken. Det eneste vi vet er at vi har hatt et havari med verst tenkelig utfall. Våre ansatte har mistet en nær og kjær kollega, i tillegg til fire passasjerer vi føler et stort ansvar for, sa administrerende direktør Johnny Skoglund i helikopterselskapet Airlift til Dagbladet i går.

Så familiemedlemmene dø Det var Kjetil Bu (27), Karianne Ringkjøb Dahl (29), Andreas Søvik Fossmark (24), Siv Holtan (18) og pilot Tore Bendigtsen Ystanes (39) som omkom i helikopterstyrten i 19-tida mandag kveld. De fire passasjerene var i familie og skulle bygge hytte sammen på slektas støl denne uka.

Kjetil Bus foreldre og hans tre søsken var flydd opp av helikopteret på første tur, og ventet på de fire andre familiemedlemmene da flere ble øyenvitner til at helikopteret gikk i bakken en snau kilometer fra landingsstedet.  De løp alt de kunne i krevende terreng fram til helikoptervraket for å hjelpe, men hadde ingen sjanser til å redde liv da vraket sto i brann.

Fordi ulykkesstedet ligger i et fjellområde langt fra basestasjoner, måtte en av slektningene gå i nærmere tre kvarter for å komme seg til en høyde med mobiltelefondekning.

- Det går nesten ikke an å sette ord på det øyenvitnene har opplevd, sa lensmann Øyvind Rosseland i går.

Klokka 19 i kveld vil det bli holdt en åpen minnestund i Kinsarvik kirke.