- Heller sakte fart enn datokjøring

- Vi kan leve med en reduksjon av farten, men datokjøringen som fremmes som akuttiltak i samme forslag fra Vegdirektoratet, er helt idiotisk, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF i formiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- En reduksjon av farten enkelte dager er et tiltak som ikke vil påvirke oss bilister i stor grad, mener Egil Otter i NAF til Dagbladet :på nettet.

  - Derimot er tiltaket om at vi må la bilen stå på dager med høy forurensing helt idiotisk, sier han.

  Forslaget fremmes i den samme utredningen Vegdirektoratet nå utarbeider for byrådene i Oslo og Bergen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Små problemer

Otter mener den økte reisetida for bilister ved en eventuell fartsreduksjon er så minimal at den ikke vil føre til problemer eller irritasjon.

  Derimot ser han for seg det komplette kaos dersom myndighetene innfører datokjøring:

Rammer de svakeste

- Dette tiltaket vil ramme de svakeste i samfunnet. Her vil det bli en markant forskjell på fattig og rik, sier Otter.

  - Husstander med økonomi som tillater flere kjøretøy vil kunne ha to biler med ulikt sluttsiffer og til enhver tid ha et tilgjengelig fremkomstmiddel utenfor døra.

  For barnefamilier med trang økonomi kan et slikt vedtak velte hele hverdagen, hevder Otter.

Diesel-busser

Informasjonssjefen i NAF legger til at han ikke tror på reduksjon av svevegass ved et eventuelt forbud mot å kjøre bil på utvalgte dager.

  - Diseldrevne busser vil måtte erstatte biler. Og når undersøkelser viser at det er utslipp fra diselmotorer og asfaltstøv som er de verste årsakene til forurensning er vi like langt i problematikken, avslutter Egil Otter.

(Dagbladet :på nettet)