- Helse i hver krone

- Det er helse i hver krone som er brukt til å lansere Gro Harlem Brundtland som ny sjef for Verdens Helseorganisasjon. Det sier Gro-kampanjens sjef, Morten Wetland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringens lanseringsbudsjett for Gro på to millioner kroner dekker bare om lag halvparten av de faktiske utgiftene. Bare 20 000 er brukt til representasjon. De to millionene går til reiser, representasjon og pressemateriell. Men i tillegg kommer fem stillinger i det såkalte Gro-sekretariatet i UD. Seks måneder er avsatt til dette arbeidet som er ferdig i slutten av januar, så WHO-satsingen koster UD to og et halvt årsverk.

Når Politiets overvåkningstjeneste nå har sendt fem sikkerhetsfolk for å følge Gro i terrorutsatte Algerie, så dekkes heller ikke det av Gro-kampanjens budsjett. Det dekkes av overvåkingstjenesten selv.

Har brukt 1,2 mill.

Det er lederen av Gros sekretariat i UD, ambassadør Morten Wetland, som sier dette til Dagbladet.

Hittil har kampanjen brukt 1,2 av de to millionene. Den største satsingen var 450 000 kroner til et internasjonalt helseseminar i Oslo i fjor. Hit ble helseministrer fra hele verden og medlemmer av WHOs styre invitert. Seminaret varslet det formelle startskuddet for kampanjen for Gro i WHO.

Arne Olav

Gro har besøkt 13 land i sin kampanje. Hun reiser som regel med ektemannen Arne Olav, og alltid med et medlem av sekretariatet. De dyreste turene har gått til Midt-Østen, og Afrika. Med ledsagere kostet flybillettene dit henholdsvis 107 000 og 121 000 kroner.

Representasjonen i norske ambassader kommer på beskjedne 20 000 kroner. Trykking av pressematriell og bilder kommer på litt over 50 000 kroner. Resten av pengene er brukt til hoteller og mindre turer, de fleste til WHOs hovedkvarter i Geneve.

- Dette er ingen dyr kampanje. Den har støtte av både den forrige og nåværende regjering, og jeg opplever at Gros kandidatur til denne internasjonale toppjobben har støtte i folket, sier Wetland.