Helse i hvert bær

Gladmelding foran jordbærsesongen: De fristende, røde bærene gir helsebot. De bryter ned giftige og kreftframkallende stoffer i oss. Fråts i de søte bærene mens de er torgfriske, og frys gjerne ned litt ekstra for vinteren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du holder deg frisk og du holder deg også lenger ung ved å putte i deg de fristende bærene. Jordbærene inneholder nemlig stoffet glutation, en kraftig antioksidant som bygger opp ødelagte celler og hindrer cellenedbryting.

- Selv om glutation dannes i kroppen, behøver vi tilførsel av stoffet gjennom mat og framfor alt gjennom frukt og grønnsaker, sier ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski. Han mener at glutation er minst like effektiv som de mer kjente antioksidantene E-vitamin, C-vitamin, betakaroten og selen.

Men jordbærene inneholder mer enn glutation. Både C-vitaminer, jern og fiber får du med på kjøpet. Til og med de små frøene utenpå jordbæret, de som fester seg mellom tennene, viser seg å være nyttige. De inneholder stoffet elaginsyre som motvirker forstadiene til kreft.

Ungdomskilde

I Jean Carpers bok «Din mirakelmedisin» hevdes det at mangel på glutation i cellene er primærårsaken til at vi eldes raskere. Hun hevder videre at et høyt glutation-nivå kan holde oss unge lenger, hindre kreft, hjerte- og karsykdommer og revmatisme.

Ernæringsfysiolog Poleszynski synes uttalelsene er litt vel bombastiske, men kan enes i noe.

- Det er bred enighet om at aldringsprosessen henger sammen med forekomsten av frie radikaler. Så når glutation bryter ned disse, vil jo sannsynligheten for å holde seg frisk og leve lenger øke, sier Poleszynski.

Samspill

Ernæringseksperten understreker imidlertid at ikke glutation alene er nok for å holde seg frisk.

- Ingen av antioksidantene er viktigere enn andre. De har ulike funksjoner og trengs på ulike steder i kroppen. Så ikke lev på jordbær alene og tro at det holder. Variasjon er viktig, sier Poleszynski og legger til:

- Her gjelder det å spise råkost. Enzymene blir nemlig ødelagt både ved sterk varmebehandling og konservering. Frysing holder imidlertid på det verdifulle i matvarene, sier ernæringsfysiologen.

Fem om dagen

På spørsmål om hvor mye glutation-holdig mat en bør spise, kommer Poleszynski med et gammel, men godt råd.

- Fem om dagen, og da mener jeg mer enn fem jordbær, bør være et minimum, og et mål for oss alle gjennom hele året. Men nå i sommersesongen bør vi kunne doble antallet, råder Poleszynski.

Han anbefaler dem som kan å dyrke grønnsaker og frukt i egen hage.

- Vi andre får kjøpe på torget. Og husk at det går an å spørre etter usprøytede varer. De har et langt bedre næringsinnhold enn frukt og grønnsaker som er avlet opp på sprøyting og kunstgjødsel, sier Poleszynski.