Helseministeren må gripe inn

- Trafikkulykkene er et av våre største helseproblem. Samfunnet ser ut til å ha godtatt den høye prisen, sier Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dødsstatistikken på norske veier viser at det i trafikken skjer en Åsta-ulykke i uka. Dødsulykkene koster Norge seks milliarder kroner årlig.

I tillegg kommer lidelsene og de formidable kostnadene når det gjelder antallet trafikkskadde. Årlig skades 12000 personer i trafikkulykker, og tallet øker.

- Hvor er Tønne?

- Tatt i betraktning alle menneskelivene som møter en tragisk skjebne på veiene, må man spørre seg om situasjonen ikke rettferdiggjør en innblanding fra helseminister Tore Tønne. Statsråden har ansvaret for å forebygge og rehabilitere sykdom og skader i befolkningen. Han blir imidlertid ikke koplet inn før etter at trafikkulykken er et faktum og de forulykkede skal rehabiliteres. Hvor er helseministeren når det gjelder forebygging av trafikkulykker, spør Femoen, som etterlyser et trafikkskaderåd, etter modell av Statens tobakksskaderåd:

- Et trafikkskaderåd vil sette trafikksikkerhet i høysetet.

Flere trafikkskadde

I forhold til fjoråret vil antallet trafikkdrepte inneværende år øke med over 20. Likevel vil årets tall være atskillig bedre enn rekordåret på 90-tallet, da 352 personer ble drept i trafikken i 1998.

Antall skadde i trafikken har derimot økt jevnt gjennom hele 90-tallet.

- Vi kjenner tallene, men gjør lite med årsaken. Skjer det er ulykke med jernbanen, i lufta eller til vanns, brukes enorme ressurser for å finne årsaken. Trafikken dreper ett menneske nesten daglig. Likevel er vi ikke villige til å gjøre noe med det, sier direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk.

Han mener mindre synlig politi på veiene er en viktig årsak i økningen i antallet trafikkskadde.

Flere unge involvert

- Det gjør at folk kjører fortere. Det er nedgang i antallet ulykker, men flere trafikkskadde. I dag skjer ulykkene i 110 km/t. Før skjedde de i 70 km/t. Endringen kom da landets politikammer fikk tildelt rammetilskudd til driften, mens man tidligere fikk egne beløp til trafikkarbeidet. Nå prioriteres trafikksikkerhetsarbeidet lavest ved mange politikammer. Videre har det vært en arbeidstidskonflikt innad i UP som har ført til færre UP-biler på veiene, sier Ellevset.

Ellevset understreker at antallet ungdomsulykker øker kraftig.

- For noen år siden hadde vi bare 50 drepte unge trafikanter. I år blir det langt over 100. Det må ha sammenheng med dårligere trafikkopplæring. Det er blitt enklere å ta førerkort. Før måtte man ha 30 obligatoriske kjøretimer - nå er det nok med 9 1/2. Borte er viktig trening som forbikjøring og annen avansert kjøring, slik at de unge kunne se resultatene av feil bilbruk. Resultatet av dette ser vi på ulykkesstatistikken.

<B>SENDER UT ETTERLYSNING:</B> Over 12 000 personer skades i trafikkulykker i Norge årlig. Og antallet øker. - Hvor er helseministeren når det gjelder forebygging av trafikkulykker, spør Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.