TAR SELVKRITIKK: Tor Ingebrigtsen her avbildet i 2011, sier han selv, og flere andre, kunne motvirket anbuds- og bemanningskrisa i luftambulansen. Foto: Eirik Helland Urke
TAR SELVKRITIKK: Tor Ingebrigtsen her avbildet i 2011, sier han selv, og flere andre, kunne motvirket anbuds- og bemanningskrisa i luftambulansen. Foto: Eirik Helland UrkeVis mer

Helsetopp åpner opp om grove feil på innsiden av anbudsprosessen

Tor Ingebrigtsen sier krisa i luftambulansen ville vært unngått dersom helsetoppene hadde gjort jobben skikkelig.

Tidligere direktør ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), Tor Ingebrigtsen, tar nå offentlig selvkritikk for ambulanseskandalen.

Ingebrigtsen innrømmer overfor Dagbladet at prosessen rundt anbudsrundene for ambulansefly og ambulansehelikopter var mangelfull. Han sier det er på tide at han selv, og flere med ham, tar det nødvendige ansvaret i offentligheten og innrømmer dårlig styring.

- Etter mitt syn, og jeg har jo vært medansvarlig, så har det åpenbart vært svakheter i prosessen, sier Ingebrigtsen til Dagbladet.

Både helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) og Øyvind Juell, leder for Luftambulansetjenesten, har vært avvisende at prosessen kunne vært håndtert særlig annerledes.

- Jeg er usikker på hva vi kunne gjort annerledes. Vi ville neppe innarbeidet virksomhetsoverdragelse som et krav med tanke på den juridiske vurderingen vi har. Vi kunne kanskje forberedt krisetiltak i forkant, sa Juell under høringen i Stortinget forrige uke.

Tor Ingebrigtsen var en sentral aktør på innsiden av anbudsprosessen. Han sier helsemyndighetene hele tida forsto hvilken risiko de løp, og at de ikke tok nok forbehold.

- Vi hadde som mål at anbudsprosessen ikke skulle skape problemer i en eventuell overgangsfase mellom to operatører. Vi forsto at et operatørbytte medførte risiko for svekket beredskap i overgangsfasen , men vi gjorde åpenbart ikke nok for å redusere denne risikoen. Det er jo helt tydelig nå, sier Ingebrigtsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anbudsrot og pilotlønn

I juni 2017 ble det klart at selskapet Babcock Scandinavian Airambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten med fly i Norge. Samtidig vant Norsk Luftambulanse (NLA) anbudskonkurransen om ambulansehelikopterene.

Lufttransport AS driver i dag både ambulanse med fly og helikopter, men tapte begge anbudene. Selskapet tapte på pris, men scoret best på kvalitet.

I ettertid har piloter i Lufttransport sagt opp fordi Babcock og NLA tilbyr dem lavere lønn for å «bli værende» i egen jobb. Det er også kommet anklager om uheldige dobbeltroller i helsevesenet i forbindelse med anbudet på ambulanseflyene.

Som Dagbladet skrev på lørdag, frykter Lufttransport AS at så mange som 43 av selskapets 100 piloter har sagt opp innen utgangen av juni. I så fall vil selskapet ikke makte å gi luftambulanse til alle som behøver det.

Dagbøter kan bli en realitet, men de vil Lufttransport neppe ha råd til å betale,. ifølge selskapet selv. Dermed kan Lufttransport bli slått konkurs før Babcock tar over og luftambulansetjenesten kan rett og slett kollapse fullstendig.

Tor Ingebrigtsen sier fagmiljøet var klar over at pilotmangel kunne bli utfallet av anbudene.

- Men jeg klarte dessverre ikke å formidle fagmiljøets velbegrunnede bekymringer tydelig nok, sier han.

- Kunne unngått situasjonen

Han legger til at situasjonen luftambulansen i dag står i, med usikkerhet og mediestorm, burde vært unngått.

- Hva, helt konkret, burde dere gjort?

- Helt konkret hadde jeg, og vi, ikke nok oppmerksomhet på hva som ville være nødvendige anbudstekniske grep for å unngå den situasjonen vi har havnet i nå, sier Ingebrigtsen.

Han nevner virksomhetsoverdragelse, altså at pilotene i Lufttransport automatisk fikk beholde jobbene sine når nye operatører tok over, som ett av punktene helsetoppene ikke tok på alvor under anbudet.

- Nødvendig å ta selvkritikk

Den tidligere UNN-direktøren avviser at det ligger en agenda bak timingen for sitt utspill.

- Vi er havnet i en krise, pasienttilbudet er rammet. Jeg synes det er nødvendig å ta selvkritikk i denne saken. Fagmiljøet formidlet klare bekymringer allerede høsten 2016, og som UNN-direktør burde jeg stått på mer for å få undersøkt langt bedre om det fantes en anskaffelsesstrategi som kunne unngått krisa vi står i, sier han.

Det var Luftambulansetjenesten HF som hadde det endelige ansvaret for anbudsprosessen.

Ingebrigtsen sier seg forbauset over at ikke andre relevante aktører også tar selvkritikk offentlig. Han ønsker ikke å navngi andre «medskyldige», heller ikke ledelsen i Helse-Nord.

- Jeg uttaler meg om min egen rolle i prosessen, jeg var direktør for UNN. Det er klart jeg som sykehusdirektør hadde et medansvar gjennom å være i en rolle der jeg fikk anledning til å gi råd og innspill i prosessen, sier han.