-  Helt komisk

I fjor tapte lærerutdanninga i Volda tre millioner på studenter som strøk til eksamen eller hoppet av studiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med dagens finansieringssystem for høyere utdanning taper skolene penger for hver student som stryker.

Ved lærerutdanninga på høyskolen i Volda, mister skolen 30 000 kroner per elev.

-  Vi har blitt tvunget til å ta opp et lån fra sentraladministrasjonen ved høyskolen for å kunne dekke utgiftene våre. For å greie oss økonomisk er vi helt avhengig av at færre studenter stryker i år, sier professor Peder Haug ved lærerutdanninga på Høyskolen i Volda.

Taper på veiledning

Han understreker at finansieringsordningen er spesielt komisk på lærerutdanninga.

-  Vi blir bedt om å sluse ut elever som vi ser ikke passer til å bli lærere. Dette er en prosess som skal pågå under hele utdanninga til studentene. Veileder vi studenter ut av studiet, taper vi store summer. Her blir det en interessekonflikt, påpeker Haug.

Han er ikke nådig i kritikken mot finansieringssystemet:

-  Jeg har jobbet under flere typer finansieringsformer. Dagens ordning er den verste jeg har vært bort i, sier Haug.

Bukken og havresekken

Han ønsker en total endring av systemet:

-  Vi kan ikke ha et system som gjør at «bukken passer havresekken». Krav om eksterne sensorer ved eksamen bør bli gjeninnført. Nå kan trynefaktor spille en sentral rolle når karakterene settes. Slik bør det ikke være i 2005, sier professoren.

Hjelpe svake

-  Dagens finansieringsformen gjør at vi må ha flere tiltak for å få de svakeste elevene gjennom eksamen, sier dekan Bjørn Berg ved høyskolen i Hedmark.

Han understreker at de taper store penger på å stryke elever, men de har ingen betenkeligheter med å gjøre det:

Færre stryker 

 -  Vi strøk fem elever i forrige uke, det kan bety at vi mister 150 000 kroner, men det kan vi ikke bry oss om.

Strykprosenten ved lærerutdanninga i Hedmark er gått ned, men det er fordi elevene får tettere oppfølging og ikke fordi lærerne vegrer seg for å gi elevene strykkarakter, mener Berg.

IKKE NÅDIG: Peder Haug.