Helt Nils i Tromsø

TROMSØ (Dagbladet): Filmskaper Nils Gaup er i Tromsø for å instruere sin gamle læremester, den bortgjemte skuespiller Nils Utsi. Sammen skal de prøve å berge Hålogaland Teaters havarerte jubileumssesong.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er liv i meg ennå, og jeg er kolossalt tent på å stå på scenen igjen, sier Nils Utsi (53).

Nils Gaup er instruktør for forestillingen «Postmannen fra Arles», hvor navne- og samebroren Utsi spiller hovedrollen. «Postmannen fra Arles» er historien om billedkunstneren Vincent van Goghs liv i Sør-Frankrike og tar for seg kunstens vilkår i samfunnet.

Egentlig var det Bertolt Brechts «Tolvskillingsoperaen» som skulle være Hålogaland Teaters stolthet i dets 25. år. Men kritikerne slaktet stykket, og skuespillerne krevde sjøl at det ble tatt av plakaten. Publikum sviktet, og teaterledelsen måtte bare konstatere fiaskoen og stenge dørene.

Utslitt

Nils Utsi anses som Hålogaland Teaters far, han sto i spissen for etableringen av en av landets mest politiserte scener. Utsi var og er NKP-kommunist, det ble mange knallharde kamper med maoist-flertallet i ensemblet.

Talentfulle Nils Gaup hospiterte på teateret før han begynte på teaterskolen.

Nils Utsi er kjent fra roller som Petter Dass og far til Ante i TV-filmen som går i evig reprise hvert femte år.

I 1979 fikk Nils Utsi nok av teaterlivet, og reiste hjem til småbruket i Austertana.

- Jeg var gjennomsliten. Jeg levde så hardt, drakk for mye, det var fryktelig tøft. Nå er jeg ferdig med det, og stortrives med å være tilbake i Tromsø.

Frykter ikke slakt

Etter et liv på de skrå bredder, har Nils Utsi livnært seg som reingjeter, laksefisker og gardbruker i det små.

- Det gode liv, med lite penger, humrer han.

53-åringen var glad da teateret ringte og ba sin gamle tjener trå til igjen etter havariet med «Tolvskillingsoperaen».

- Nå er du og Nils Gaup redningsmenn i jubileumssesongen. Er det ikke dristig å påta seg så mye ansvar etter å ha vært borte fra scenen i så mange år?

- Jeg tror ikke dette er noen kriseløsning. For meg er det lutter glede å gjøre dette. Jeg er for gammel til å dø av kritikken. Jeg føler meg trygg for at dette vil gå bra, sier Nils Utsi.

Revolusjonen borte

- Har teateret endret seg mye siden du var her sist?

- Jeg er glad for at «den væpna revolusjonen» er borte. Og så har vi fått en sjef som bestemmer. Sist dreide alt seg om allmannamøter. Men teateret må alltid ta stilling til samfunnet rundt. Pendelen har svingt for langt når en kan spille den samfunnskritiske «Tolvskillingsoperaen» uten politisk hode og hale, mener den gamle radikaleren.