Helt parkert

Avgangsstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo får veiledning fra en svart Land Rover på parkeringsplassen utenfor Kunstakademiet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det lyder som en slags performance, et artig kunststunt, men sånn er det ikke. Skulpturprofessor Michael O’Donnell er bedt om å holde seg borte fra Kunstakademiet, der han er ansatt i full stilling, på grunn av en vanskelig personalkonflikt. Men for ikke å slippe studentene sine noen uker før avgangseksamen, parkerer han utenfor og gir veiledning fra bilen sin. Studentene kaller ham en yndlingslærer og gir overfor studentavisa Universitas uttrykk for frustrasjon over å miste ham på tampen av studietida. Skolens ledelse mener O’Donnell ikke hadde mer undervisningstid igjen i år, og at det var hensiktsmessig at han holdt seg borte mens man forsøkte å løse konflikten. Den vil de ikke kommentere. Det vil heller ikke mannen i den svarte bilen.

MEN DET ER ingen hemmelighet at Kunstakademiet lenge har slitt med stridigheter. I flere år har akademiet kjempet mot Stortingets vedtak om samlokalisering med resten av Kunsthøgskolen i Oslo. Fusjoner i kunstlivet har vært de siste åra store, kulturpolitiske stridstema, med konfliktene ved Nasjonalmuseet som foreløpig topp. Kunstakademiet er 99 år og har lever et uavhengig liv i vakre gamle lokaler ved Slottsparken. Men lokalene er nedslitt av tidens tann og sliter med forurensning av innemiljøet. Tenk det.

MICHAEL O’DONNELL er en av lærerne som har vært lengst ved akademiet. Han har fungert både som dekan og studieveileder, og har gått hardt ut i flyttestriden. Allerede for et år siden skrev Dagbladet at han risikerte å få sparken for angivelig å ha trakassert øverste leder for fakultetet og for å ha sabotert arbeidet med å skape en helhetlig kunsthøyskole. Akademiet har fortsatt sin egen «uoffisielle» hjemmeside, der kampen for uavhengighet er hovedsaken. Der ligger det møtereferater hvor man diskuterer lydopptak, for å kunne slå fast hvem som har sagt hva for ettertida. Men kampskriftene er nå over to år gamle. Da gjesteprofessor Anne Kathrine Dolven skrev et protestinnlegg i Dagens Næringsliv denne uka, handlet det om at kravene til eget bibliotek og eget auditorium i de nye lokalene ikke var oppfylt. Derimot trakk hun ikke selve flyttingen og samlokaliseringen i tvil. Når alle tre kunstfeltene – scenekunst, design og visuell kunst – flytter sammen i nybygget ved Akerselva i 2010, skal 550 studenter 180 ansatte og 900 gjestelærere møtes i spesialtegnete omgivelser.

STRIDEN RUNDT Kunsthøgskolen er lang og bitter. Lenge sto den mellom studenter og faglærere mot tidligere rektor Peter Butenschøn. En utdannelse som dyrker folks egenart, bidrar kanskje ikke alltid til harmonisering av fellesskapet. Debatten rundt O’Donnell har vært preget av hvem som kalte hvem for hva, og hvor nedsettende det egentlig er å bli kalt for en «quack quack». Konfliktlinjene er vanskelige å spore for utenforstående. Men som kunstner er i hvert fall den frittalende O’Donnell et lekent bekjentskap. For noen år siden strødde han grønne mannshoder utover hele plenen foran Galleri Brandstrup i Oslo, og lagde store bokstaver i neon. «Don’t shoot», sto det på én, og på en annen «It’s a swindle». Vi får anta at ingen av dem direkte kommenterte situasjonen ved Kunstakademiet.