Helt propell ... før nødlanding

BODØ-VÆRNES (Dagbladet): Jens Stoltenberg gledet seg som en guttunge over å føre flyet over fjelltoppene i Nordland. Like etter lyste varsellampene: propellstopp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stoltenberg gikk inn i Orion-flyet som statsminister. Etter ti minutter satte han seg bak spakene, oppglødd som en tiåring med verdens morsomste leketøy. Jens tok stikka og styrte maskinen nedover Helgelandskysten. Til høyre satt førsteflygeren og passet på.

Dagbladet sto bak Jens, mens han gliste rått over det han fikk være med på. Flyet svingte mellom De sju søstre som om vi når som helst kunne strekke hånda ut og plukke fjellblomster. I virkeligheten var det seksti til hundre meter fra steinmassivet, men ingen tivolimaskin kan konkurrere med reality-fly.

Propellstopp

- For en mektig opplevelse, tenk å få beherske en sånn maskin så lavt over det fantastiske landskapet! sa andrepilot Stoltenberg til Dagbladet på vei ut av cockpiten.

Der sto sjefen for flyskvadronen, oberstløytnant Gerhard Larsen, og pekte ut av et vindu og på den av de fire propellene som hadde stoppet.

- Jøss, utbrøt Jens, fortsatt i høygir etter pilotopplevelsen.

- Nei, det er absolutt ikke farlig. En lampe indikerer at det er metallspon i motoren. Da må vi følge nødprosedyrene, stoppe motoren og lande på Værnes for å sjekke hvor delen befinner seg. Dette skjer svært sjelden, kanskje en gang i året. Men vi kan fly med hele tre motorer ute av drift, beroliget Larsen.

Moro å nødlande

- Vi får skylde på statsministeren. Det var han som fløy rett før uhellet, mente teknisk sjef Oddbjørn Kristiansen.

Verken Stoltenberg eller forsvarsminister Bjørn Tore Godal så bekymret ut, og mens Orion-maskinen nærmet seg Værnes, fikk de se hvordan alle nødprosedyrer fungerte.

- Det er bare moro å se at alt glir som det skal, mente Godal.

Statsministeren kommer plutselig på at han har nødlandet før, som baby.

På vei til New York sammen med pappa Thorvald og mamma Karin ble han tvunget til å gå ned i Keflavik på Island.

- Jeg husker det ikke, men har hørt om det. Jeg elsker å fly og fikk sitte i cockpiten ned til Kosovo med et Hercules-fly. Men dette slår alt. Selv ikke turen med Concorden kan måle seg med dette, sa Jens da vi sto trygt på bakken på Værnes.

Snart starter pipe-rushet på mobiltelefonen til statssekretær Jan Erik Larsen.

Nettaviser og radiokanaler har mobilisert for dramatiske overskrifter. NRK Trøndelag er i ferd med å sende to team til Værnes. På radio meldes det at «Ingen er kommet fysisk til skade».

Misunnelig sønn

Den eneste bekymringen til statsrådfølget er tidsskjemaet. Men etter en time lander forsvarssjefens Jet Falcon.

Om bord utbryter Jens:

- Dette må jeg fortelle detaljert om til sønnen min når jeg kommer hjem. Han kommer til å bli så misunnelig! Han er skikkelig inne på alt som har med fly å gjøre og driver med sånne flyspill, sier Jens

Da flyet takset inn på Rygge flystasjon, ventet bilene. Uten krisepsykiaterteam.

<B>TOK HELT AV:</B> Jens Stoltenberg satte pris på å oppleve noe annet enn meningsmålinger da han fikk styre forsvarets overvåkingsfly.