- ALVORLIG: - I inngangen til pinsehelgen er dette en meget alvorlig situasjon, sier samferdselsminister Magnhild Metveit Kleppa etter krisemøtet ikveld. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
- ALVORLIG: - I inngangen til pinsehelgen er dette en meget alvorlig situasjon, sier samferdselsminister Magnhild Metveit Kleppa etter krisemøtet ikveld. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Helt uakseptabelt

Det sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa etter krisemøte om Telenors mobilnett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): To statsråder og sikkerhetsmyndighetene satt fredag kveld i krisemøte om mobil- og flomkrisen.

- Jeg har forsikret meg om at Telenor gjør alt de kan for å rette opp i dette, sier samferdselsministeren, til Dagbladet etter krisemøtet ikveld.

På møtet deltok justisminister Knut Storberget (Ap), samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), representanter fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Hovedredningssentralen i Sør-Norge og Politidirektoratet.

- Alvorlig Samferdselsministeren mener det er en meget alvorlig situasjon som har oppstått, etter at telenors nett har vært helt eller delvis nede i et halvt døgn.

- Dette viser hvor sårbare vi er i all vår teknologi, og dette er helt uakseptabelt. Alle sider ved denne saken må kartlegges slik at vi ikke havner i en slik situasjon igjen, sier Kleppa.

Justisminister Knut Storberget var ikke tilgjengelig for kommentar for Dagbladet ikveld, men til VG sier også justisministeren at situasjonen er uakseptabel.

Jobber på spreng Fredag fryktet politiet i Gudbrandsdalen at folk som var rammet av flommen, ikke fikk tak i politiet fordi mobilnettet til Telenor lå nede.

I en pressemelding nå ikveld skriver Telenor at «en feilsituasjon i Telenors mobilnett gjør at deler av tale- og datatrafikken er betydelig redusert. Vi jobber på spreng for å rette feilen. Fasttelefon fungerer som normalt».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobilnettet til Telenor ble fredag rett før klokken 13.00 rammet av en feil som rammer Telenors kunder og de operatørene som bruker Telenors nett.

- Vi jobber fortsatt med å finne årsaken til dette, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor, til Dagbladet sent ikveld.

- Vi regner med at det er en programfeil på en server, i og med at vi ikke vet hvilken feil, kan vi heller ikke sette inn en reserveløsning.

- Hva tenker du om at samferdselsministeren og justisministeren kaller dette uakseptabelt?
- Vi tar til etteretning det statsrådene sier. Dette er en alvorlig situasjon, så vi tar det på alvor. Nå må vi ha fokus på å løse dette, og vi vil selvfølgelig gjøre alt vi kan for at dette ikke skal skje igjen, sier dekningsdirektøren.

Millioner er rammet Amundsen har ikke eksakte tall på hvor mange som er berørt:

- Dette berører alle kunder som er på telenors nett, eller hos tjenesteleverandører som bruker telenors nett. Så vi snakker om mellom to og tre millioner kunder, sier han.

Han understreker at man kan nå nødnumre dersom man tar ut sim-kortet på mobilen.