OSLO  20110815.
Venstres Ola Elvestuen på Venstres valgkamp åpning i spikersuppa i Oslo mandag. 
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
OSLO 20110815. Venstres Ola Elvestuen på Venstres valgkamp åpning i spikersuppa i Oslo mandag. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

- Helt uaktuelt med rushtidsavgift i Oslo

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) roer ned kollektivbrukerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kollektivbrukere i Oslo er i harnisk etter utspillet fra kollektivselskapet Ruters forslag om å innføre rushtidsavgift i byen.

I skrivende stund har nesten 3000 personer votert i Dagbladets uformelle avstemming over forslaget.

96 prosent stemmer nei til en slik avgift.

- Helt uaktuelt Byråd for miljø og samferdsel Ola Elvestuen (V) i Oslo kommune er på linje med dem som har stemt. Han sier det er helt uaktuelt med økte billettpriser i rushtiden.

- Dette er helt uaktuelt. Det skjer ikke, sier byråd for miljø og samferdsel Ola Elvestuen (V) i Oslo kommune.

Forslaget kom fram i Ruters høringsinnspill til Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan.

Selskapet Ruter er eid 60 prosent av Oslo kommune. Det resterende eies av Akershus fylkeskommune.

- Dette er et høringsinnspill, og vil ikke bli fulgt opp, sier Elvestuen.

Fortsetter som før Ifølge NRK er begrunnelsen for såkalte tidsdifferensierte priser at det vil skaffe mer penger til kollektivtrafikken og utnytte kapasiteten bedre utenfor rushtrafikken.

- Vi hadde stor suksess med å sette ned billettprisene for noen år siden, og har hatt en jevn stigning reisende siden. Vi skal fortsette den prisstrategien vi har, og det skal ikke være noen ekstra pris for reisende i rushtida i Oslo, sier Elvestuen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hevder seg feiltolket Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter sier de er blitt feiltolket.

- Vi har aldri foreslått å innføre rushtidsavgift, som det er blitt kalt, sier Jenssen.

I dag er det stor belastning på kollektivtrafikken i rushtrafikken. Utenfor disse tidene er det stor kapasitet.

- Da vi tenkte ut forslaget var det for å undersøke om man kunne bruke billettprisen til å gjøre det mer attraktivt å reise utenfor rushtiden. Vi vet ikke nok om dette, så vi ønsker at det undersøkes, sier han.

Vil utrede Han sier bakgrunnen er at kollektivtilbudet trenger mer penger. Derfor har Ruter som et av flere alternativer foreslått at man utreder tidsdifferensierte priser.

- Det er et stykke derfra til at vi skal ha foreslått å innføre en rushtidsavgift, sier Jenssen.