- Helt uansvarlig fra langrennssjefen

Etter to dødsulykker har Vegvesenet og skifolket på Vestlandet tatt grep. - Skjønner ikke stopplengde på rulleski.

 VIL SPARE LIV PÅ RULLESKI:  Prosjektleder Anne Margrethe Bøe jobber sammen med leder Lars Tennebekk (til venstre) og administrasjonssjef Bernt Rusten i Hordaland skikrets for å spare liv og helse til rulleskiløpere. Foto: Camilla Einarsen, Statens vegvesen.
VIL SPARE LIV PÅ RULLESKI: Prosjektleder Anne Margrethe Bøe jobber sammen med leder Lars Tennebekk (til venstre) og administrasjonssjef Bernt Rusten i Hordaland skikrets for å spare liv og helse til rulleskiløpere. Foto: Camilla Einarsen, Statens vegvesen.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): To rulleskiløpere ble påkjørt av bil og drept i vinter - ved Florø i Sogn og Fjordane og på Klepp i Rogaland.

Med dette tragiske bakteppet har Statens vegvesen og skikretsene i Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland sett på sikkerheten for den sterkt voksende storfamilien av rulleskiløpere og sameksistensen med andre trafikanter på vestlandsveiene. 

 ADVARTE MOT DØDSFERD:  - Rulleskiløpere må ta til vettet før det går helt galt, sier tidligere skileder og Trygg Trafikk-sjef Ivar Ringen om nedfarten fra Birkebeineren OL-stadion til Lillehammer. Foto: Gudbrandsdølen Dagningen.
ADVARTE MOT DØDSFERD: - Rulleskiløpere må ta til vettet før det går helt galt, sier tidligere skileder og Trygg Trafikk-sjef Ivar Ringen om nedfarten fra Birkebeineren OL-stadion til Lillehammer. Foto: Gudbrandsdølen Dagningen. Vis mer

Prosjektleder Anne Margrethe Bøe holdt på å få lunsjen i vrangstrupen da hun leste rådet til Skiforbundets langrennssjef Åge Skinstad på Dagbladet.no i formiddag, om at løpere bør gå to og to i bredden i klassisk stil for at bilene skal bli tvunget til å la være å «klenge» seg fram.

- Helt uansvarlig - Dette fraråder jeg på det sterkeste. Dette rådet er helt uansvarlig. Rulleskiløperne er så sårbare og ubeskyttet at jeg uten tvil anbefaler en og en etter hverandre helt til høyre i veibanen,  sier Bøe til Dagbladet.

Før den store oppstarten 14. september av trafikkprosjektet «Rull trygt - saman om vegen», har en ny rulleskiulykke kastet skygger over treningsmiljøene.

TO I BREDDEN:  Langrennsjef Åge Skinstad i Norges Skiforbund (til høyre) står fast på at to løpere i bredden ute i trafikken er det tryggeste i klassisk stil. Her i det helt trygge treningsanlegget på Birkebeineren skistadion sammen med treningskamerat Geir Strandbakke. Foto: Privat.
TO I BREDDEN: Langrennsjef Åge Skinstad i Norges Skiforbund (til høyre) står fast på at to løpere i bredden ute i trafikken er det tryggeste i klassisk stil. Her i det helt trygge treningsanlegget på Birkebeineren skistadion sammen med treningskamerat Geir Strandbakke. Foto: Privat. Vis mer

I sommer ble en 15 år gammel jente påkjørt av bil og alvorlig skadd på Voss mens hun trente på rulleski sammen med to venninner en formiddag.

Bommer på bremselengde - Det er to momenter som går igjen når vi har sjekket hva som må gjøres for at det skal bli tryggere å gå på rulleski. Løperne må være godt synlige og alle som ferdes på veien må bli klar over hvor lang tid det tar å stoppe med rulleski. Der har jeg fått meg noen aha-opplevelser selv. Det er ikke bare bilførere som bommer på det. Mange rulleskiløpere har ikke oversikt selv over hvor lang tid det tar å stoppe, sier prosjektleder Anne Margrethe Bøe i Statens vegvesen region vest til Dagbladet.

Hun har lært seg at selv en god rulleskiløper bruker 30-40 meter på å stoppe i 30 kilometers fart. Til sammenligning står en bil stille på 4,5 meter på tørt føre og 9 meter på våt asfalt i samme fart.

Tok «fyr» på Lillehammer Det er tidligere skileder og nå distriktsleder Ivar Ringen i Trygg Trafikk i Oppland som har «satt fyr» på debatten om rulleskiløpere på veiene.

Han ser daglig rulleskiløpere på asfalten ned fra OL-stadion overfor Lillehammer i minst 50 kilometers fart og med 100 meter stopplengde.

- Viktigste regel mangler Anne Margrethe Bøe har lest de 10 reglene for rulleskivett, som Trygg Trafikk og Norges Skiforbund har oppdatert seinest i juni år.

 SKAPTE STORM:  Trygg Trafikks distriktsleder Ivar Ringen i Oppland har skapt debatt over hele landet med sitt utfall om rulleskivett. Foto: Trygg Trafikk.
SKAPTE STORM: Trygg Trafikks distriktsleder Ivar Ringen i Oppland har skapt debatt over hele landet med sitt utfall om rulleskivett. Foto: Trygg Trafikk. Vis mer

- Der finner jeg ikke noe om det aller viktigste, nemlig bremselengden. Det stusser jeg virkelig over etter å ha satt meg inn i disse problemstillingene, sier prosjektlederen til Dagbladet.

Hennes jobb er å påvirke til trygg sameksistens mellom bilister, rulleskiløpere og andre trafikanter.