Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Helvete, elg!

I 80-sonen setter Kjell Nilsen ned farten, fordi han frykter elg. Så smeller det.

KOLLISJON: I 80-sona over fjellet mellom Åre og Verdal dukker plutselig en elg opp foran bilen til Kjell Nilsen. Heldigvis ble ingen alvorlig skadd. Video: Kjell Nilsen Vis mer

På Facebook kan Kjell Nilsen nå le av hendelsen 6. november. «Dette er nok den eneste bilen jeg har råd til etter at jeg mistet den jeg hadde», skriver han over et bilde av en hjemmesnekret pickup. Men det som skjedde, er langt fra noe man vanligvis lager humor av.

Frykter elg

På vei hjem etter en handletur i Sverige, på fylkesvei 322 mellom Åre og Verdal, setter Nilsen farten ned i det mørke vinterværet. Selv om det er 80-sone, vet han det er mye elg i området, og da nåla på speedometeret når 70, stabiliserer han farten. I bilen sitter også samboeren Rita Myhre og hennes tante.

- Så kommer det en bil imot, og jeg må skru ned fjernlysene for ikke å blende sjåføren, forteller Nilsen til Dagbladet.

Hadde han heller valgt å blende sjåføren, hadde han kommet hjem til Verdal uten problemer, tror han.

Reagerte instinktivt

For sekunder seinere smeller det. Midt i veien står en elg, og det eneste Nilsen rekker å gjøre er å vrenge rattet til venstre, skrike «Helvete, elg!» og håpe på det beste.

- Jeg rakk ikke å bli redd. Vi regnet oss fram til at vi bare hadde sju meter å reagere på, i 70 kilometer i timen, fortsetter han.

Det at han rakk å dreie på rattet berget ikke bare hans liv, men også passasjerenes, tror han. Istedenfor å treffe magepartiet på elgen, og risikere å få hele dyret inn i bilen, er det hoftepartiet bilen kolliderer i.

- Det var rent instinkt, men jeg var bevisst på at jeg ikke skulle legge meg for mye til venstre og risikere å treffe bilen som kom imot, forteller han.

VRAK: Bilen overlevde ikke kollisjonen, og måtte vrakes. Foto: Kjell Nilsen
VRAK: Bilen overlevde ikke kollisjonen, og måtte vrakes. Foto: Kjell Nilsen Vis mer

Totalvrak

- Var det noe annet du kunne gjort for å unngå kollisjon?

- Ikke annet enn å dimme ned lysene seinere enn jeg gjorde, tror jeg, avslutter Nilsen.

Alle tre kom fra det uten store skader, men samboeren Rita måtte sy et kutt i panna. Elgen, derimot, var død da den svenske viltnemnda ankom stedet, ifølge Nilsen.

Bilen ble totalvraket, og han lider økonomisk tap på rundt 50 000 kroner fordi han bare hadde delkaskoforsikret bilen. Videoen håper han skal nå ut til så mange som mulig for å vise akkurat hvor raskt det kan gå.

Ros

Hos Trygg Trafikk høster Nilsen ros for måten han reagerte på. Distriktsleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk Hedmark jobber i et fylke som er svært utsatt for viltpåkjørsler og er nå i gang med prosjektet «Vilt og trafikk i Hedmark».

- Jeg er glad han holdt hodet kaldt og at han brukte erfaringen sin og satte ned farten når han visste det kunne være elg i området, sier hun.

ROSER: Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk Hedmark berømmer Kjell Nilsen for å ha handlet raskt og riktig. Foto: Trygg Trafikk
ROSER: Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk Hedmark berømmer Kjell Nilsen for å ha handlet raskt og riktig. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Nilsen gjorde også det riktige da han valgte å svinge mot elgens bakpart, men samtidig være varsom med å kjøre inn i motgående kjørefelt. Geviret er en av de farligste delene av elgen, og at han svingte vekk fra den kan ha bidratt til å redde liv.

Tryggere med teknologi

Hun håper at teknologien nå kan bidra til å redde enda flere liv, for hun presiserer at man skal skru ned fjernlysene for ikke å sjenere motkommende trafikk.

- Med ny bilpark kommer også for eksempel adaptive kjørelys som unngår motgående trafikk, og gjør at oversikten blir bedre. Men inntil da er det viktig at man sørger for å holde lysene sine rene slik at man får best mulig sikt, fortsetter hun.

- Er det noe Nilsen kunne gjort annerledes for å unngå kollisjon?

- I ettertid tenker han sikkert at han skulle gått 20 kilometer i timen ekstra ned i fart og kanskje klart å stoppe. Men han tenkte mye bra, og det skal han ha ros for, avslutter distriktslederen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media