TUNGT BEVOKTET: Lasten var tungt bevoktet med væpnet politi og helikoptre da våpenanriket uran ble fraktet til havna i Gydnia i Polen. Foto: National Nuclear Security Administration.
TUNGT BEVOKTET: Lasten var tungt bevoktet med væpnet politi og helikoptre da våpenanriket uran ble fraktet til havna i Gydnia i Polen. Foto: National Nuclear Security Administration.Vis mer

- Hemmelig atomfrakt langs norskekysten

Containere med våpenanriket uran har blitt fraktet i all hemmelighet langs norskekysten, melder BarentsObserver.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Containere med uran med en anriking så høy at den kan benyttes til fremstilling av atomvåpen har blitt fraktet langs norskekysten, skriver nyhetsbyrået BarentsObserver.

Les mer om våpenanriket uran her!

Lasten var tungt bevoktet med væpnet politi og helikoptre da våpenanriket uran ble fraktet til havna i Gydnia i Polen. Etter at båten var lastet med den dødelige frakten seilte båten langs norskekysten før den kom fram til Murmansk i forrige uke. Det skriver det Kirkenes-baserte nyhetsbyrået BarentsObserver.

Til Sør-Ural De skriver videre at uranlasten ble sendt fra en forskningsreaktor utenfor Warszawa til en topphemmelig resirkuleringsreaktor i Majak i Sør-Ural.

BarentsObserver skriver at det er to hovedgrunner til at atomavfallet blir fraktet i omvei langs norskekysten, i stedet for å bli fraktet gjennom Østersjøen og St. Petersburg rett til Majak.  

«For det første er det viktig å holde den sårbare lasten så langt som mulig fra mulige terrorister. For det andre har havnen i Murmansk en bedre infrastruktur for å mota atomavfall», skriver BarentsObserver.

Kystverket har en sofistikert maritim trafikksentral (Vardø VTS) lokalisert i Vardø, som har som hovedformål å overvåke båttrafikken i den norske økonomiske sonen fra Midt-Norge til den russisknorske grensen.

Ikke oversikt - Vardø VTS har ingen oversikt over fartøy som frakter atomavfall langs kysten. Slike fartøy er mindre fartøy som ikke har rapporteringsplikt til VTS, sier vakthavende offiser i Kystverket til BarentsObserver.

- De som kan ha en slik oversikt er Statens Strålevern, sier han.  

Men Statens Strålevern sier til BarentsObserver at VTS Vardø melder fra hver gang de registrerer båter med atomfrakt. Dette stemmer ikke overens med det som VTS Vardø sier til samme nyhetsbyrå: De registrer bare fartøy som har mer enn 5000 brutto registertonn, atomavfallskipene som har seilt til Murmansk hadde «bare» 3600 brutto registertonn.

Båten som frakter den dødelige lasten, «MCL Trader», et russisk sivilt fraktskip, ble kjent i Skandinavia da det kantret utenfor den danske øya Bornholm mai 2008. Danske myndigheter arresterte kapteinen og sjefsmaskinisten for å være beruset.

HER BLE DEN FARLIGE LASTEN FRAKTET: Faksimile fra BarentsObserver.
HER BLE DEN FARLIGE LASTEN FRAKTET: Faksimile fra BarentsObserver. Vis mer