Hemmelig bud på Braathens

KRISTIANSAND (Dagbladet): Kriserammede Braathens kan bli solgt allerede denne uka, for rundt 600 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Dagbladets opplysninger skal minst én hittil ukjent interessent skal være nær ved å by denne summen for selskapet. De sju styremedlemmene i Braathens kan allerede i dag bli orientert om budet.

Daglig leder Geir Stormorken i Braathen-familiens investeringsselskap Braganza A/S, hevder overfor Dagbladet at han ikke kjenner til at det har meldt seg kjøpere.

- Jeg blir overrasket hvis det skjer noe raskt, sier han.

Heller ikke Braathens informasjonsdirektør Frode Geitvik kjenner noen konkrete bud.

Siden Braathens-aksjene er børsnotert, vil nyheten om et eventuelt oppkjøp først bli gitt i en børsmelding. De to siste dagene har det gått rykter i finans- og flymiljøet om et nært forestående salg av hele eller deler av selskapet.

Dødsdømt driftsform

For to uker siden sa konsernsjef Arne A. Jensen at Braathens neppe vil overleve i sin

Mulige kjøpere

Finnair har uttrykt ønske om et større engasjement på det skandinaviske markedet.
Danske Maersk Air er trolig uaktuelle, men den rike Møller-gruppen vil lett finansiere et oppkjøp.
SAS-eide Air Botnia er lansert som en interessent til å kjøpe Braathens Malmö Aviation. Det vil by på problemer å få godkjenning fra myndighetene.
Hollandske KLM eier allerede en tredjedel av Braathens, men er selv i en ukomfortabel økonomisk situasjon. Det blir snakket om at
Kjell Inge Røkke kan gi bud. Et annet navn er Color Line-eieren
Olav Sunde , som riktignok tapte 400 millioner på sine tre fly i Color Air.

nåværende fasong. Analytikere har seinere konkludert med at Braathens eneste sjanser for å overleve enten er å få nye eiere - eller gjennomgå en total omlegging til å bli et lavprisselskap. Med det norske avgiftsnivået, som utgjør en tredjedel av vanlige flybilletter, sier det seg selv at et lavpriskonsept à la Color Air nærmest er dødfødt.

På dagens styremøte skal regnskapet for tredje kvartal godkjennes. Det er ventet at regnskapet vil vise røde tall.

Store tap

I første halvår tapte Braathens 333 millioner kroner. Trass en intens sparekampanje, har tapene fortsatt. Stillstand i passasjerantallet og en høy dollar- og oljepris har gjort livet enda surere.

Per G. Braathen sa til Aftenposten i mars i fjor at det var uaktuelt for Braathen-familien å redusere den daværende eierandelen på 39 prosent.

- Vi har en langsiktig holdning til selskapet, sa Per G. Braathen da.

BLIR KJØPT: Braathens' konsernsjef Arne A. Jensen kan oppleve et eierskifte.