Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hemmelige flyuhell

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Byråkrater lever i sin egen verden, og det slutter aldri å undre oss at de ikke venner seg til at den tid er omme da de kunne sysle med sine folianter innenfor de lukkede rom. I dag har vi en opplyst og informert befolkning som krever å vite hva både tjenesteyterne driver med og hva kontrollørene foretar seg. Dessuten har vi en lovgivning som eksplisitt sier at det både i stat og kommune bør være størst mulig åpenhet.
  • Derfor er det bra at Luftfartsverkets forslag om å hemmeligholde nestenulykker så raskt ble plukket ned både av samferdselskomiteens formann Oddvard Nilsen og samferdselsminister Terje Moe Gustavsen. De skjønner nok sin samtid bedre enn byråkratene i Luftfartsverket og Havarikommisjonen. At EU arbeider med et direktiv i denne retning, gjør ikke saken bedre. Der i gården står ikke offentlig innsyn i byråkratienes arbeid spesielt sterkt.
  • Det er typisk at representantene for de to organene argumenterer med at offentlighet omkring nestenulykkene står i veien for rapportering. Men en eventuell slik ukultur må jo angripes på andre måter enn gjennom hemmelighold. Selskapene selv bør se det som sin oppgave å utvikle en forståelse for at det er riktig og viktig at uhell og nestenulykker rapporteres 100 prosent. Det har så stor betydning for sikkerhetsarbeidet at også de ansatte bør ha stor interesse i at alt blir kjent og undersøkt. Flyselskapene synes for øvrig å mene at offentlighet om slike hendelser også bidrar til å skjerpe årvåkenheten.
  • Det forekommer nok at presse og etermedier koker suppe på tynne spikrer når de får tips om nestenulykker i lufta. Men sikkerheten har en helt spesiell betydning innenfor lufttrafikken, og det er selskapenes oppgave å hindre at frykt for ulykker holder folk fra å fly. Offentlighet omkring sikkerhetsspørsmålene vil i det lange løp ikke jage passasjerene over på andre transportmidler. Derimot vil visshet om at alt blir gjort for å gjøre flygingen trygg, være den beste reklamen for luftfarten. Men det oppnås ikke gjennom hemmelighold.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media