PERSONLIG. Det er en uformell og personlig tone i havnestyret, opplyser styreleder Roger Schjerva. Her fra et styremøte tidligere i høst, til høyre havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
PERSONLIG. Det er en uformell og personlig tone i havnestyret, opplyser styreleder Roger Schjerva. Her fra et styremøte tidligere i høst, til høyre havnedirektør Ingvar M. Mathisen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Oslo Havn

Hemmeligstemplet epost avslører hvordan Oslo Havn styres, og hvorfor granskingen av Kina-luksus ble stoppet

Styrelederen i Oslo Havn mener styret skal «spille administrasjonen god», i stedet for å granske gamle luksusturer.

(Dagbladet): Havnestyret i Oslo aksepterte først havnedirektørens ønske om å ikke granske de omstridte luksus-reisene til Kina, der havneansatte bodde på fem stjerners luksushoteller, reiste med businessklasse og spanderte sprit på havnekunder.

Men da Dagbladet nylig kunne avdekke at havnedirektøren selv har deltatt på samme type lukus-reise, greide ikke styremedlem Silje Kjosbakken lenger å «sitte stille i båten».

- Jeg kommer til å be om at vi tar denne saken opp igjen i styret. Her må alle kortene om Kina-turene på bordet, varslet Kjosbakken.

En hemmeligstemplet epost som Dagbladet har fått tilgang til, avdekker at Kjosbakken forgjeves har forsøkt å få styret til å ta opp saken på nytt, men at styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn har satt ned foten.

«Kjære Silje»

Havnestyret plikter å føre tilsyn med havnedirektøren, og skal ifølge kommuneloven sørge for at Oslo Havn drives i samsvar med de vedtak og retningslinjer som Oslo bystyre har vedtatt.

I den hemmeligstemplede e-posten gir styreleder Roger Schjerva beskjed til havnestyret om hvordan han mener at styret skal jobbe:

«Vi bør være tilbakeholdne med å gå inn i enkeltsaker, særlig når det gjelder forhold som er tidligere styrers og tidligere administrasjoners ansvar. I motsetning til virksomheter i privat sektor er vi en del av en kommune med et omfattende og sterkt kontrollapparat som vi kan stole på gjør jobben sin», skriver Schjerva i eposten.

E-posten er innledet med ordene: «Kjære Silje og resten av styret».

Styrelederen gir i e-posten også uttrykk for at han mener styrets beslutning om å overlate en eventuell gransking av Kina-reisene til kommunerevisjonen, bør stå fast.

«Skal vi lykkes med å spille administrasjonen god, bør kontroll skje på en ryddig og forutsigbar måte», skriver Schjerva.

«Liberal» med habilitet

E-posten fra styreleder avdekker også at Silje Kjosbakken har stilt spørsmål ved habiliteten til både havnedirektøren og styremedlem Tom Haugvad:

  • Havnedirektør Ingvar M. Mathisen: Har reist på samme type luksusreise til Kina som de ansatte i Oslo Havn, da han jobbet som havnedirektør i Bodø Havn. Han har også sittet i styrer med flere av de ansatte som har deltatt på Kina-reisene fra flere havner i Norge.

  • Styremedlem Tom Haugvad: Reiste sammen med de ansatte i Oslo Havn på flere av Kina-turene.

Som svar på Kjosbakkens bekymring om de to, skriver styreleder Roger Schjerva at han er «liberal i tolkningen av habilitetsbestemmelsene»:

«Normalt kan vi føre oss trygge på at administrasjonen vil varsle oss ved starten av hvert møte dersom de ser grunn til å reise spørsmål om habilitet. Men vi i styret kan selvsagt også reise spørsmål om dette. Jeg registrer at hverken Silje eller andre reiste spørsmål om dette. Jeg hadde ikke da fantasi til å forestille meg at de skulle være inhabile, men som dere vet (og som Silje nyter godt av!) er jeg liberal i tolkningen av habilitetsbestemmelsene».

Etter e-posten ble sendt, bestilte styrelederen en habilitetsvurdering fra administrasjonen i Oslo Havn. Han fikk da et notat i retur fra administrasjonen, som konkluderer med at begge to er habile.

Er personlige i havnestyret

Styreleder Roger Schjerva tar ikke telefonen når Dagbladet ringer, men ber oss i stedet om å sende mail. Han svarer slik på spørsmålene om denne saken:

- Hvor i regelverket finner du rom for å praktisere en «liberal» tolkning av habilitetsbestemmelsene?

- Den formuleringen henspeiler på at jeg syntes administrasjonen ga en svært streng fortolkning av habilitetsreglene, når Silje Kjosbakken sin habilitet ble vurdert. Hun er samboer med lederen av Oslo Bryggearbeiders Forening og spørsmålet var om hun dermed var inhabil i alle saker som denne foreningen kunne tenkes å ha interesse av, skriver Schjerva.

- Hva mener du egentlig med formuleringen «Kjære Silje [...]»?

- I interne e-poster mellom styremedlemmene bruker vi ofte en kollegial tone, slik som "Kjære" og "Hei - takk for sist".

Dagbladet har vært i kontakt med flere styremedlemmer i Oslo Havn, som bekrefter at tonen er personlig.

Styremedlem Tom Haugvad har reist med de havneansatte på flere av Kina-reisene. Ved flere anledninger hjalp han også ansatte med å booke hotellrom på luksushotellet «The Langham» i Hong Kong.

Han ønsker ikke å kommentere spørsmålet om sin egen habilitet, men viser til notatet fra Oslo Havn som konkluderer med at han er habil.

- Er du enig i styrets beslutning om at administrasjonen ikke skal sjekke om kommunens retningslinjer er blitt fulgt?

INGEN KOMMENTAR: Styremedlem Tom Haugvad. Foto: Nina Hansen/Dagbladet.
INGEN KOMMENTAR: Styremedlem Tom Haugvad. Foto: Nina Hansen/Dagbladet. Vis mer

- Det synes jeg styreleder skal få kommentere.

- Betyr det at du som styremedlem ikke har noen mening om spørsmålet?

- Det har jeg ingen kommentarer til.

Styremedlem Erling Lae (H) ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra styrelederen om at han har lagt en «liberal» tolkningen av habilitetsbestemmelsene til grunn.

- Det ville vært uryddig om jeg skulle begynne å kommentere uttalelsene, sier Lae.

Dagbladet har vært i kontakt med Silje Kjosbakken, for å spørre hvordan hun opplevde e-posten fra styrelederen. Hun ønsker ikke å kommentere saken.

- Må diskutere i åpenhet

Dagbladet har gjengitt den hemmeligstemplede e-posten for Harald Torsteinsen, som er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.

Han reagerer på hvordan styrelederen formulerer seg, når han skriver at styret skal «spille administrasjonen god».

- Det høres nesten ut til at premisset for å kunne spille administrasjonen i Oslo Havn god, er at man aldri skal kunne stille kritiske spørsmål.

- Men hvis noen lurer på om administrasjonen har gjort feil, må man diskutere dette i åpenhet. Det får da være grenser for hvor hårsår man kan være, sier Torsteinsen. Han har blant annet forsket på styring av kommunale selskaper. Han understreker:

- Her har ett styremedlem spurt om å få en sak til behandling om hvorvidt administrasjonen har forholdt seg til de retningslinjene som gjelder i kommunen. Da bør hun få oppbacking av styrelederen på det, sier Torsteinsen.

- Hva tenker du om at styrelederen ikke ønsker å gå inn i reiseregningene, og at han i tillegg holder e-posten til styret hemmelig?

- Det forsterker inntrykket av at informasjon om denne saken er noe de ønsker å holde unna offentligheten, og noe offentligheten ikke bør få tilgang til. Det styrker ikke omdømmet til organisasjonen at man velger å håndtere saken slik.

PROFESSOR: Harald Torsteinsen har forsket på styring av kommunale selskaper. Han anbefaler Oslo Havn å møte diskusjonen rundt Kina-reisene med åpenhet. Foto: Kjetil Nilsen, Universitetet i Tromsø.
PROFESSOR: Harald Torsteinsen har forsket på styring av kommunale selskaper. Han anbefaler Oslo Havn å møte diskusjonen rundt Kina-reisene med åpenhet. Foto: Kjetil Nilsen, Universitetet i Tromsø. Vis mer

Styreleder Roger Schjerva har fått forelagt professorens uttalelser, og har sendt følgende kommentar til Dagbladet på mail:

«Professoren uttaler seg på et utilstrekkelig informasjonsgrunnlag».

Havnedirektør får kritikk

Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt reagerer på hvordan Oslo Havn håndterer saken om Kina-luksusen.

Havnedirektørens begrunnelse for ikke å gå inn og granske den omstridte Kina-luksusen, er at reisene skjedde før han begynte som havnedirektør i Oslo Havn, den 15. august i år.

Professor Bernt beskriver denne begrunnelsen som «helt uakseptabel».

- Første linje i kontroll og utredning i slike saker er administrasjonens egen internkontroll, og her kan ikke direktøren bare vaske sine hender og si «Det er ikke mitt bord», sier Bernt. Han forklarer:

KRITISK: Professor Jan Fridthjof Bernt.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
KRITISK: Professor Jan Fridthjof Bernt. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Stillingen som havnedirektør er en funksjon, og ikke knyttet til hans person. At han er ny i stillingen er ikke et godt argument for å la være å sjekke om regler er blitt brutt. Snarere tvert imot, når man tilsetter en ny direktør, må man forvente at han ser på og tar tak i tvilsomme saker, før man trekker inn kommunerevisjon, kontrollutvalg, bystyre og eventuelt eksterne gransker.

Han er derfor kritisk til at både havnedirektør og styreleder nettopp vil overlate det til kommunerevisjonen å undersøke regningene etter Kina-reisene.

- Det første spørsmålet havnedirektøren bør stille seg, er om internkontrollen i Oslo Havns administrasjon er god nok, og om havna selv burde fanget opp forholdene Dagbladet stiller spørsmål om. Ingen skulle ha bedre forutsetninger for å kunne undersøke og vurdere dette enn nettopp havnedirektøren, sier Bernt.

«Glad for» kontrollsystemet

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen viser til notatet fra sin egen administrasjon, om at han er habil. Han stiller seg uforstående til kritikken fra professor Bernt.

Direktøren fastholder at administrasjonen ikke selv skal undersøke om kommunens regler er fulgt.

- Jeg har et sterkt internt fokus på at Oslo Havn skal etterleve lover og regler. Derfor er det mye mer troverdig at kommunerevisjonen gjennomfører en uhildet undersøkelse enn at jeg skulle satt i gang en egen granskning av de forhold Dagbladet har fremsatt, skriver Mathisen i en kommentar.

Havnedirektøren viser til at kommunerevisjonen nå er «godt i gang med vurdering av de tidligere Kina-reisene», og forteller at Oslo Havn har svart velvillig på alle spørsmål.

- Jeg er glad for at vi har et godt kommunalt kontrollsystem som ivaretar slike saker, sier han.

Torsdag skal havnestyret behandle en sak med tittelen «Kommunerevisjonens undersøkelse av HAVs Kina-reiser i forbindelse med presseoppslag».

Sakspapirene er unntatt offentlighet.