Beijing-baserte Tujia.com tar opp kampen med Airbnb. Foto: NTB Scanpix
Beijing-baserte Tujia.com tar opp kampen med Airbnb. Foto: NTB ScanpixVis mer

Henter 2,4 mrd. - tar opp kampen med Airbnb

Tujia henter inn 2,4 mrd. kroner og gjør seg klar til å ta opp kampen med Airbnb, også utenfor Kinas grenser.

(Finansavisen:) Beijing-baserte Tujia.com hentet nettopp inn 300 millioner dollar, tilsvarende nesten 2,4 milliarder kroner. Finansieringen gir «Kinas Airbnb» en markedsverdi på nær åtte milliarder kroner, skriver Finansavisen

I over 1.300 byer

Pengene skal gå til å «bedre brukeropplevelsen ved å standardisere deler av våre alternative reiseboliger - som sengetøysvask, rengjøring og smarte funksjoner - og å investere mer i det lokale luksusboligmarkedet og utenlandske markeder», ifølge adm. direktør Luo Jun.

Tujia hevder selv ifølge avisen å tilby overnatting i 345 steder i Kina, pluss over 1.000 i utlandet gjennom partnerskap med som Rakuten i Japan.

Samlet sett skal det være snakk om 650.000 boliger, «flere hundre tusen» brukere hver dag og 180 millioner app-nedlastinger. Til sammenligning har Airbnb fire millioner boliger i 65.000 byer. Den amerikanske rivalen ble i mars verdsatt til nesten 250 milliarder kroner.

I nær 1.400 byer

For øvrig begnyte Tujia som et datterselskap av Ctrip, som fortsatt er den største aksjonæren.

Det nettbaserte kinesiske reisebyrået er børsnotert i USA og har en markedsverdi på 230 milliarder kroner - omtrent det samme som Telenor.

I Tujias seneste finansieringsrunde deltok også All-Stars Investment, China Renaissances New Economy-fond, G Street Capital og Glade Brook, et amerikansk investeringsfirma som også er inne i Airbnb og Uber, skriver Finansavisen.

«Vi ser betydelig vekst i Kinas nettbaserte marked for korttidsleie og regner med at penetrasjonsnivået vil stige til det samme som i USA og Europa,» kommenterte Glade Brooks toppsjef, Paul Hudson, i en pressemelding.

Andre økonominyheter:
Carnegie: «selg» og «kjøp»
Kjendispar selger huset for 19 mill.