LEDELSE: Toppsjefene Sara Nordsten Ahnve, Dina R. Thune, Mary Barnard, Veronica LIndholm og Malin Jen i Mondelez International i Norden selger søtsaker for milliarder. Foto: Karen Thue / HegnarKvinner
LEDELSE: Toppsjefene Sara Nordsten Ahnve, Dina R. Thune, Mary Barnard, Veronica LIndholm og Malin Jen i Mondelez International i Norden selger søtsaker for milliarder. Foto: Karen Thue / HegnarKvinnerVis mer

Her bestemmer kvinnene alt - og de selger søtsaker for milliarder hvert år

Unikt tilfelle: Samtlige av toppsjefene i «sjokoladefabrikken» Mondelez International Norden er kvinner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Fem kvinner står på plenen foran Freia-kantinen på Rodeløkka i Oslo. De smiler, ler og snakker om søtsaker. Det ser ut som en venninnegjeng, men de fem damene er alle direktører. De har nettopp trådt ut i august-solen etter en lang dag i møter.

Mary Barnard, Dina R. Thune, Veronica Lindholm, Sara Nordsten Ahnve og Malin Jennerholm. Sammen utgjør de den nordiske toppledelsen i selskapet Mondelez International, som blant annet står for produksjonen av Freia-sjokoladen.

Sammen med 1408 medarbeidere solgte de søtsaker for 6,6 milliarder norske kroner i fjor. Med en søt fortjeneste.

50 prosent kvinner på toppen I en tid der internasjonale selskap sårt ønsker å tiltrekke seg flere kvinnelige ledere, fremstår Mondelez International som et prakteksempel i nord. Her er det kvinner på alle nivåer: I Norge utgjør kvinner 50 prosent av ledergruppen.

Fire av fire administrerende direktører i Norden er kvinner, sjef for Norden er en kvinne, og ikke minst er toppsjef og styreleder i Mondelez International, Irene Rosenfeld, kvinne.

- Jeg har hatt gleden av å jobbe med mange smarte og talentfulle kvinner i løpet av min karriere, men situasjonen med bare kvinnelige ledere er virkelig unik, ikke bare for meg og for Mondelez, men jeg tror for hele matindustrien, sier Norden-sjef Mary Barnard til HegnarKvinner.

Fordel med kvinner på topp Men Mondelez International er klare på at de ikke har benyttet spesielle strategier for å tiltrekke seg kvinnelige ledere her i Norden.

- Hvordan har dere da fått det til?

- Mondelez har et stort antall kvinnelige rollemodeller og det hjelper definitivt når man skal tiltrekke seg kvinnelige talent og utvikle dem man allerede har. Helt ærlig - vi ser etter de beste menneskene, og vi blir positivt overrasket over hvor mange sterke kvinnelige kandidater vi treffer på, sier Barnard.

Den selverklærte «sjokoholikeren» kom selv til Mondelez International fra PepsiCO International, og ble motivert av selskapets portfolio, særlig av merkene Freia og Marabou. Hun mener det er flere fordeler ved å ha kvinner i ledelsen.

- Min erfaring er at kvinner er gode på å samarbeide og jobbe i team. De har også en god balanse mellom hjerne og hjerte, noe som er fordelaktig når man jobber med sammensatte problemstillinger. Det er også slik at kvinner utgjør den største kundegruppen innenfor flere av våre merker, så det å ha ledere som forstår kunden er en fordel, sier hun til HegnarKvinner.

Barnard har to barn og ektemannen sin i Storbritannia, men jobber fra Sverige. I tillegg blir det mye reising.

- Du kombinerer karrieren som toppsjef med rollen som mor for to tenåringer. Attpåtil jobber du i et annet land. Hva er hemmeligheten for å få hverdagen til å gå opp?

- Det er kanskje en klisjé, men en støttende partner er helt avgjørende. Min ektemann og jeg møttes på universitetet og han har alltid gitt meg full støtte gjennom karrieren min. Det er også viktig å finne en balanse mellom arbeid og privatliv, og å være veldig organisert. For meg betyr det at jeg er borte i ukene, men jeg prøver å ikke jobbe i helgene. Jeg planlegger også kalenderen min rundt barnas aktiviteter, slik at jeg kan være med på foreldremøter, konserter, idrettsaktiviteter eller ferier. Men jeg tror det er positivt for barna å se at moren deres jobber. Forhåpentligvis vil det være en god innflytelse på dem i fremtiden.

Mange muligheter Norges-sjef Dina Thune startet i A/S Maarud i 1993, som da var en del av Freia Marabou, men som samme år ble kjøpt opp av amerikanske Kraft Foods. Hun har et litt annet perspektiv på hvorfor det er så mange kvinner på topp.

- Det er nok litt tilfeldig at det ble så mange kvinner på så kort tid i Norden. Da jeg ble administrerende direktør i 2012, var jeg den første i Europa innen vårt selskap, sier hun til HegnarKvinner.

Muligheten for utvikling er imidlertid en av årsakene til at hun selv har blitt i selskapet i over to tiår.

- At vi ble kjøpt opp av Kraft Foods og ble en del av noe større ga meg mange nye muligheter. Jeg har faktisk vært innenfor samme konsern siden, men fått mulighet til å skifte både land, roller og fagområder i løpet av de snart 22 årene som har gått siden jeg startet, sier Thune.

Også hun har barn og er derfor glad for å ha en fleksibel ektemann som er selvstendig næringsdrivende.

- Vi greier tidsklemma på morgenen og ettermiddagen med hjelp av en Au Pair. Ellers så gjør jeg som de fleste, er fleksibel og jobber litt på kveldene og i helgene når det passer. Så lenge man driver med noe som man trives med og synes er spennende så gir det mer energi enn det tar, sier hun og opplever ikke at hun forsaker noe.

- Man tar noen valg og driver med det man har lyst til. Praktiske ting hjemme kan man kjøpe seg hjelp til om man synes det er morsommere å være på jobben. På denne måten har jeg mye tid sammen med datteren min Eline som nå er 8 år.

Fleksible dager
HR-sjef Synnøve Follestad. Foto: Karen Thue / HegnarKvinner HR-sjef i Mondelz International, Synnøve Follestad, har ikke noe åpenbart svar på hva som har tiltrukket de kvinnelige lederne til selskapet. Hun trekker frem en åpen og inkluderende kultur med stor takhøyde som en mulig årsak. Også tilretteleggingen for småbarnsforeldre, kommer godt med.

- Kontoransatte har mulighet til å jobbe hjemmefra og vi har fleksitid. Det er også full aksept for at foreldre må hente og levere i barnehage, sier Follestad, som legger til at det er sjelden møter starter før 9:00 eller varer lengre enn til 16:00.

- Mange tar også fri når det er skoleferier, forklarer hun. - Å være mor i Mondelez er en veldig positiv opplevelse, understøtter Barnard.

- Selskapet tilbyr mange fleksible arbeidsmuligheter for mødre og fedre. For eksempel fortsetter Mondelez å investere i ny teknologi for å begrense de ansattes reisetid til møter.

- Hvilke råd vil du gi til andre bedrifter som ønsker å tiltrekke seg flere kvinnelige kandidater?

- Jeg tror kvinner ser etter bedriftskulturer som omfavner diversitet og som er åpne for forandring. Kvinner liker ikke å føle at de er der for å fylle en kvote, sier Barnard.
  Fantastisk mulighet Kvinnene i Mondelez International er ikke de eneste som satser på karriere og er avhengige av fleksible ektemenn. Stadig flere kvinner blir forsørgeren i familien. Den siste tiden har man kunnet lese i om hvordan kvinnelige hovedforsørgere sliter i privatlivet. De har problemer med å finne en ektefelle, og gjør de det, er han oftere utro. Skilsmisserisikoen er også høy.

- Hva tenker du om slike tall og oppslag, Mary?

- Jeg må le når jeg ser hvordan enkelte bruker slike taktikker for å hindre kvinner i å få større innflytelse i samfunnet. Jeg mener bestemt at det å ha en karriere i næringslivet er en fantastisk mulighet for kvinner. I løpet av årene har folk sagt til meg at barna mine vil bli mer glad i Au Pairen vår enn meg, og spurt om jeg ikke bekymrer meg for ektemannen min når jeg reiser så mye. Men så langt har barna mine det veldig bra, og jeg har vært lykkelig gift i over 20 år, forsikrer Barnard.

- Men det er viktig at kvinnelige ledere snakker mer med unge kvinner om karrieren og livene våre for å vise hvordan det egentlig er i næringslivet. Det er noe jeg gleder meg til å gjøre mer av, både internt og eksternt.

Dina R. Thune har også noen gode råd til kvinner som ønsker å klatre karrierestigen.

- Ikke tenk på å klatre, men på å drive, prestere og levere. Du må våge å si ja, og tørre å få nei. Samtidig er det viktig at man trives, at arbeidet gir energi, ikke tar. Det må være mer enn «en jobb», sier hun.

Enestående Norden er enestående for Mondelez International hva gjelder antall kvinner. Det er ikke like mange i bedriften andre steder i verden.

- Så der står det høyere på agendaen å jobbe for å rekruttere kvinner, sier Synnøve Follestad til HegnarKvinner.

Flere nyheter Hus med «trikk i hagen» gikk én mill. over takst
Norwegian har fått juling i sommer — Skagen har ståltro og kjøper enda mer
Satser 100 millioner på pizzasalg i Norge
Leide ut kortterminal - rappet barnas ispenger