SLUTTER: E6 i Gudbransdsdalen slutter på Sjoa i Sel, men skulle egentlig vært bygd videre nordover til Otta i Sel kommune. Problemet er at prosjektet er blitt så dyrt at politikerne så seg nødt til å dytte på det. Dronefoto: Øyvind Skogrand, aksjonsgruppa for E6.
SLUTTER: E6 i Gudbransdsdalen slutter på Sjoa i Sel, men skulle egentlig vært bygd videre nordover til Otta i Sel kommune. Problemet er at prosjektet er blitt så dyrt at politikerne så seg nødt til å dytte på det. Dronefoto: Øyvind Skogrand, aksjonsgruppa for E6.Vis mer

E6 gjennom Gudbrandsdalen:

Her ble det bråbrems for byggingen av nye E6. Regjeringsskifte ville trolig gitt gass for å gjøre veien ferdig

Sp og Ap har vist interesse for å få fortgang i utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen, som de borgerlige ikke vil gjøre ferdig før i 2029.

(Dagbladet): Nye E6 gjennom Gudbrandsdalen bare stoppet. Del én var ferdig i fjor, så ble del to dytta ut i det blå. Befolkningen i området har vært fortvilt på den sittende regjeringen - som har utsatt fullføringen av veistrekningen.

- Senterpartiet og Arbeiderpartiet har vært tydelige på at veien må bygges ferdig. Hvis NTP skal gjelde, er det jo år og dag til den blir ferdig, sier ordfører i Sør-Fron, Ole Tvete Muriteigen (Sp), til Dagbladet.

Som kjent ble det borgerlig flertall etter mandagens valg og Erna Solberg (H) blir værende som statsminister.

- Samferdselsministeren var ute før valget og sa at det skulle bygges raskere og billigere. Da skal vi også ta ham på ordet om han fortsetter. Om han holder det, er vanskelig å si, sier Sør-Fron-ordføreren videre.

Opprørte beboere langs veistrekningen har stilt spørsmål ved både sikkerheten på den trafikkerte strekningen og husstander som skulle rives, fram til de borgerliges NTP (Nasjonal transportplan) ble lagt fram.

Sviktet av de borgerlige

Gudbrandsdalen svinger E6 seg gjennom kommunene Nord-Fron, Sør-Fron, Sel og Ringebu.

Ordførerne i kommunene har vært tydelige på at de føler seg sviktet av den borgerlige regjeringen.

De sørget for penger til de første 33 kilometerne av nye E6 mellom Ringebu og Otta, som sto ferdig i fjor - men nekter nå å bla opp for å bygge de siste 22 kilometerne som gjenstår.

Artikkelen fortsetter under annonsen


      GRAVLA NTP: Her legger Sel-ordfører Dag Erik Pryhn (Ap) kofferten med nasjonal transportplan for perioden 2018-2029 i jorda. På bildet er ellers (f.v) Terje Groven fra Nord-Gudbrandsdal næringsforening, Ringebus varaordfører Kristin Teigen, Nord-Frons ordfører Rune Støstad (Ap) og Sp-ordfører Ole Tvete Muriteigen i Sør-Fron (kuttet). Foto: Nina Hansen / Dagbladet
GRAVLA NTP: Her legger Sel-ordfører Dag Erik Pryhn (Ap) kofferten med nasjonal transportplan for perioden 2018-2029 i jorda. På bildet er ellers (f.v) Terje Groven fra Nord-Gudbrandsdal næringsforening, Ringebus varaordfører Kristin Teigen, Nord-Frons ordfører Rune Støstad (Ap) og Sp-ordfører Ole Tvete Muriteigen i Sør-Fron (kuttet). Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

I stedet er fase to av utbyggingen dyttet slik at siste del trolig ikke blir startet på før i 2029, ni år etter løftene fra forrige storting.

I mellomtida betaler en gudbrandsdøl som kjører den seks mil lange strekningen Otta-Elstad tur retur hver arbeidsdag, 3488 kroner månedlig i bompenger, forutsatt at de har bompengeavtale og 20 prosent rabatt.

Første del av veistrekningen ble ferdig i fjor, men så sa det stopp.

- Vi er fortvila. Dette handler om en hovedpulsåre gjennom Norge. Noen punkter langt strekningen er det fryktelige situasjoner. Det er ikke bra. Prosjektet skulle vært fullført, sier Sør-Fron ordføreren.

Konsekvenser for beboerne

- Hva tenker du om at de borgerlige får fortsette i regjering, i forhold til E6 gjennom Gudbrandsdalen?

- Det vil jo si at prosjektet forblir utsatt. Solvik-Olsen har ikke kommet med noe håndfast. Det må tilføres nye midler i tidligere fase av NTP eller omprioritere, sier ordfører i Sel kommune, Dag Erik Pryhn (Ap).

Han påpeker at Sp og Aps ordlyder i sine merknader i NTP har gått på at de ville skyve fram byggestart.

- Vi har erfart at E6 er svært viktig for gudbrandsdøler. Spørsmålet er om det er så viktig at det påvirker stemmegivningen. Det er opplagt en sak folk har vært svært opptatt av og mange har vært frustrerte over at prosjektet er utsatt, sier Pryhn.

Han forteller at konsekvensen for befolkningen blir at det vil gå mange år før prosjektet blir ferdigstilt, og at de vil fortsette å kjøre på en vei som ikke er tilpasset trafikken - og som er ulykkesbelastet.

- Bilistene må fortsette å betale bompenger på strekningen, som at hele strekningen er utbygd, påpeker begge ordførerne.

- Prioriterer ikke distriktene

Senterpartiet mener dette prosjektet viser at regjeringen ikke prioriterer veibygging i distriktene. Parlamentarisk leder Marit Arnstad har i et tidligere intervju med Dagbladet vist til at flere veiprosjekter som de prioriterte til mellom 2018 og 2023 har de borgerlige skjøvet ut til etter 2024.

Utsettelsene er begrunnet med at prosjektene har økt i pris fra de først ble planlagt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere sagt til Dagbladet at E6 i Gudbrandsdalen er et unntak som ikke er representativt for regjeringens prioritering på vei i distriktene. Tvert imot skylder han på de rødgrønne for at veien nå slutter i løse lufta.