PENGENE FLYR: Berlevåg lufthavn er landets mest subsidierte flyplass. Men politikerne vil ikke kritisere. Foto: Arnt Eirik Hansen / Avinor
PENGENE FLYR: Berlevåg lufthavn er landets mest subsidierte flyplass. Men politikerne vil ikke kritisere. Foto: Arnt Eirik Hansen / AvinorVis mer

Her ble hver passasjer subsidiert med 3 500 kr

Flyr du fra Berlevåg til Hammerfest må staten plusse på verdien av en tur/retur-billett til New York på regningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I Finnmark bor det ikke flere mennesker enn i Fredrikstad, men den svært spredte bosetningen gjør at Avinor drifter hele elleve flyplasser i fylket. Dette koster det statseide selskapet mye. Svært mye. For seks av flyplassene må Avinor subsidiere hver eneste passasjer med over tusenlappen, og øverst på listen finner man Berlevåg lufthavn.

Ifølge tall presentert av Finnmark Dagblad koster hver eneste Berlevåg-passasjer 3 503 kroner. Flyplassen hadde et negativt resultat på 21 millioner kroner, og fordelt på de skarve 5 949 passasjerene blir det altså Norges mest subsidierte flyplass.

Heftige tall
- Det er jo noen kroner, det skal vi være enige om. Man kan jo si mye rart om dette, men uten flyplass hadde det vært håpløst å drive næring og turisme her oppe, sier Berlevåg-ordfører Karsten G. Schanche (H) til Dagbladet.

Med 300 kilometer til nærmeste sykehus klarer ikke ordføreren å for seg hvordan bygda ville ha overlevd uten flyplassen. Dette mener han politikerne bare må leve med.

- Hvis det er ønske om at folk skal bo i utkantene så synes jeg tilbudet må være til stede. Man skal ha muligheten til å bo der man ønsker.

Ikke helt begeistret
Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), vedgår at tallet er høyt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- 3500 er jo mye penger for en billett. Hvis du hadde flydd fra Oslo ville du jo ha kommet deg langt ut i verden for samme beløp. Men jeg har flydd litt i Finnmark, og det er jo noen fjorder der som gjør at en kort flytur ville tatt svært mange timer i bil. Derfor er det viktig å tenke på flyene som det bussen og toget er for Østlandet.

Hoksrud mener likevel at man i framtida må se på om veiutbygging i Finnmark kan avløse noen av flyplassene i distriktene.

- Vi må komme i dialog med kommunene og se på hva som er fornuftig for samfunnet. Ved å bygge ut bedre veiforbindelse kan det blir noen færre lufthavner i framtida.

Statssekretæren kan altså ikke gi noen garantier for de fredede flyplassene når den nye regjeringa skal gå gjennom flyplasstrukturen i Norge.

Nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Abid Raja (V), ser likevel ikke noe behov for å kritisere de dyre flybillettene i nord.

- For en rekke steder i Norge finnes det få eller ingen alternativer til kortbanenettet, og det er helt OK at disse stedene subsidieres, også Berlevåg. Et slikt nødvendig spleiselag må vi alle være stolte av. Avinor gjør en bra jobb med å drifte kortbanenettet, og jeg har ingen opplysninger som gir grunn til å sette spørsmål ved deres prioriteringer.

Berlevåg har fem flyavganger i uken med destinasjon Hammerfest.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) vil ikke frede flyplassene. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) vil ikke frede flyplassene. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer