Her ble vi snytt

Iglebæk er Norges største forhandler for Mazda og Hyundai. To ganger har Dagbladet testet kvaliteten på verkstedet. To ganger har vi blitt snytt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet har testet kvaliteten på service hos forhandlere av Mazda og Hyundai. En bil er levert til stor service, med feil som skulle vært utbedret om verkstedet gjorde jobben de tar seg betalt for.

Hos fire forhandlere var det god kvalitet på arbeidet. Vi har intet å utsette på det som ble gjort hos Engen Bil på Ski, Fredrikstad Bil, Roa Auto og Ullern Bil i Oslo. De får alle «godkjent», og best i test er Roa Auto, som både er billige og leverer førsteklasses verksted-kvalitet.

Dagbladets kunde hos Iglebæk i Oslo følte seg lurt. Dette er Norges største forhandler av Mazda og Hyundai og eies av importøren Kolberg Motors.

Dette er hva kunden opplevde:

  • Bilen ble etter avtale levert til stor service. Ved innlevering ble det ikke nevnt med et ord hva service ville koste. Bilorganisasjonene (og Dagbladet) mener at forhåndspris skal oppgis uten at kunden spør.
  • Da bilen skulle hentes, var det kø foran kasse og kundeveileder. De bak skranken satt hele tida i telefonen, og det var like før Dagbladets kunde måtte ringe fra sin mobiltelefon til kundeveilederen og si at «nå får dere legge bort telefonen og heller ekspedere kundene som står i kø foran skranken».
  • Kunden opplevde at verkstedledelsen var svært lite interessert. Når de snakket til bileieren, virket det som om de mest snakket til hans bil. Kunden som skulle betale 3000 kroner, viste folkene hos Iglebæk svært liten interesser for.
  • På bilen som vi leverte til service, var det en rekke feil som skulle vært rettet om service var utført. Når bilen ble sjekket etter service, var disse feilene ikke utbedret:
  • Væskenivået på batteriet var ikke sjekket, og det manglet væske.
  • Vindusviskerbladene var dårlige og skulle vært skiftet ut.
  • Ryggelyset fungerte ikke når bilen ble levert til service - og lyset virket heller ikke da bilen ble levert tilbake.
  • Lufttrykket i reservehjulet var altfor lavt.
    I tillegg var bilen overhodet ikke prøvekjørt. Speedometeret hadde ikke rørt seg en kilometer mens bilen var på verkstedet.

Alt sjekket

På serviceskjema var det derimot krysset av på alle punkter. Dermed er det blitt krysset av for arbeid som overhodet ikke er gjort.

Firmaet brukte ikke originalt serviceskjema, men en meget dårlig kopi.

Kunden bestilte også service hvor det inngår prøvekjøring av bilen og sjekking av lufttrykket i reservehjulet. Ingen av delene var gjort. Heller ikke batteriet var sjekket, og det hadde farlig lavt væskenivå. Kunden blir lurt når en jobb som ikke gjøres blir krysset ut som utført på et skjema som er grunnlag for en faktura.

Beklager

Drifts- og ettermarkedssjef Per W. Blankevoort hos Iglebæk beklager det dårlige arbeidet på Dagbladets testbil.

- Vi vil skjerpe våre kontrollrutiner, sier Blankevoort til Dagbladet. Han innrømmer at kunden har grunn til å være skuffet over kvaliteten på utført arbeid, men hevder at han ikke har inntrykk av at kundene er misfornøyde med verkstedet.

Regningsjuks

Kunden avtalte at oljeskift ikke skulle utføres på bilen. Det ble heller ikke utført, men på regningen er det oppført både motorolje og oljeskift. Verkstedledelsen beklager igjen, og har nå sendt tilbake pengene. Det var ikke skiftet motorolje, men ingen kan gi en fornuftig forklaring på hvorfor kunden fikk dette på sin regning. Ingen kan heller forklare hvorfor det er oppført helt feil kilometeravstand på regningen.

Og selve regningen er av så dårlig kvalitet at det nesten ikke er mulig å lese tallene. Fargebåndet på printeren kan ikke ha vært skiftet på måneder (det skal være gjort nå), og det må være mange kunder som har fått nesten uleselige regninger. Regningen er så uleselig at vi ikke kunne ta kopi av den. Hyundai-kunden sier nå at Iglebæk har sett denne bilen for aller siste gang.

Andre gang

Iglebæk ble også testet i desember 1995. Konklusjonen den gang var nesten identisk med denne siste verkstedtesten til Dagbladet. I 1995 hadde bilen fortsatt tre av åtte feil da den ble levert tilbake til kunden. Bilen ble heller ikke da prøvekjørt av verkstedet.

Da kunden skulle hente bilen og betale regningen, var det nesten ikke mulig å veksle to ord med kundeveilederen - for han satt hele tida i telefonen, og kunden skriver i sin rapport at han «følte seg i veien».

Testen i 1995 gjorde at Iglebæks verksted ikke ble «anbefalt for god kvalitet». Det ble åtte andre av totalt 11 kontrollerte verksteder. Ullern Bil i Oslo ble godkjent både i 1995 og nå.