JAKTER PÅ BAKMENN: Mannskapet ombord på norske båten «Siem Pilot» gjør mer enn å redde liv i Middelhavet. De forsøker også å peke ut bakmenn for den ekstremt kyniske menneskesmuglerbransjen: Her tas to såkalte «persons of interest» av italiensk politi, etter å ha blitt pekt ut av norsk politi. - De virkelige bakmennene er aldri ombord på båtene, men målet er å få inn nok informasjon til å ta de kriminelle nettverkene, sier Børre Sandbakk, politibetjent og etterforsker ombord. Foto: Hans Arne Vedlog   / Dagbladet
JAKTER PÅ BAKMENN: Mannskapet ombord på norske båten «Siem Pilot» gjør mer enn å redde liv i Middelhavet. De forsøker også å peke ut bakmenn for den ekstremt kyniske menneskesmuglerbransjen: Her tas to såkalte «persons of interest» av italiensk politi, etter å ha blitt pekt ut av norsk politi. - De virkelige bakmennene er aldri ombord på båtene, men målet er å få inn nok informasjon til å ta de kriminelle nettverkene, sier Børre Sandbakk, politibetjent og etterforsker ombord. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Her blir de tatt

Mens mennesker blir reddet om bord på  «Siem Pilot», jobber etterforskere i det stille, på jakt etter mulige bakmenn. Men hjernene bak menneskesmuglingen er et helt annet sted.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OM BORD PÅ «SIEM PILOT» (Dagbladet): 1017 migranter står tett i tett på oljeforsyningsskipet Asso. De fryser og gjesper. Utslitt etter å ha risikert livet i elendige gummibåter over Middelhavet.

To herremenn utmerker seg. De ligger avslappet bakerst i båten og var de eneste som har på seg sko og livvest idet de ble reddet fra drukningsdøden.

Dømt for drap

HUSKER IKKE: Denne mannen var en av de mistenkte på «Siem Pilot» i mai. - Hæ, jeg vet ikke noe, jeg er gal, sa han til Dagbladet. Foto: Hans Arne Vedlog
HUSKER IKKE: Denne mannen var en av de mistenkte på «Siem Pilot» i mai. - Hæ, jeg vet ikke noe, jeg er gal, sa han til Dagbladet. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer

- Hæ? Nei, jeg vet ikke noe, og husker ikke noenting fordi jeg er gal. Jeg har aldri vært i Europa før, så derfor tok jeg denne turen. Om jeg betalte? Nei nei, sier den ene mannen til Dagbladet.

- Vi ser etter folk som utmerker seg, som disse to mennene. Vi har meldt fra om 80 såkalte personer av interesse siden vi startet operasjonen, og flere personer er arrestert. Minst en er dømt for menneskesmugling og drap, forteller Børre Sandbakk, politibetjent 3, og etterforsker om bord på den norske båten.

Les reportasjen fra «Siem Pilot»: I går var Pål Erik rørt. Da var skipet fylt med 1017 migranter

Enorme pengesummer

MED SATELITTELEFON: Til venstre, bak i båten, sitter en mann med satelittelefon og egen redningsvest. Mannen ble arrestert av italiensk politi ved ankomst Italia. Foto: Kripos
MED SATELITTELEFON: Til venstre, bak i båten, sitter en mann med satelittelefon og egen redningsvest. Mannen ble arrestert av italiensk politi ved ankomst Italia. Foto: Kripos Vis mer

Fem til seks milliarder dollar per år: Det er hva de organiserte kriminelle menneskesmugler-nettverkene håvet inn, bare i fjor. Samtidig antar Europol og Interpol at økningen av antall mennesker som ønsker å krysse Middelhavet for å nå Europa vil øke, viser en fersk rapport.

- Disse pengene styrker de kriminelle nettverkene og har en betydelig negativ langtidseffekt på Europas økonomi, ifølge Robert Wainwright, Europol-direktør.

Nettopp derfor øker EU innsatsen for å ta de kriminelle bakmennene. Den norske båten bidrar med informasjon. Det er spesielt i møtet med de overfylte båtene på havet, at de kan gjøre en best mulig jobb: Da observeres det fra dekk for å prøve og peke ut folk: Som den ene mannen som satt bakerst i en fiskebåt, med både redningsvest og satelittelefon. Eller om hvem som fører båtene eller som organiserer livet om bord på de overfylte båtene - eller mannen som synes å overvåke de mange titalls unge nigerianske kvinnene som befinner seg om bord.

FØLGER MED: Børre Sandbakk, politibetjent 3, har som oppgave å finne mulige bakmenn eller såkalte personer av interesse i forbindelse med redningsaksjoner. Målet er å få tatt noen av menneskesmugler-nettverkene som håver inn enorme summer hvert år. Foto: Hans Arne Vedlog   / Dagbladet
FØLGER MED: Børre Sandbakk, politibetjent 3, har som oppgave å finne mulige bakmenn eller såkalte personer av interesse i forbindelse med redningsaksjoner. Målet er å få tatt noen av menneskesmugler-nettverkene som håver inn enorme summer hvert år. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Oppgaven vår handler om mer enn å redde mennesker fra å drukne. Vi observerer hele tida, i tillegg til å avhøre personer på båten for å få informasjon om smuglerrutene og mulige bakmenn. Det er flere grupper som står bak menneskesmuglingen i Libya, og de opererer på ulike steder i landet, sier Sandbakk.

Fengslet i et hull

Menneskesmuglerne opererer på ulikt vis. De libyske smuglerne er kjent for å være de mest erfarne. De har smuglet mennesker over lang tid og er godt bevæpnet. I forkant av båtturene, holdes gjerne de betalende passasjerene innelåst. I fabrikkbygninger, på åpne områder omringet med mur - eller som foran denne turen: I store hull i bakken.

- Vi var flere hundre personer i et åpent hull i et par uker. De kastet ned mat og vann til oss, og folk kjempet om hver bit. Jeg spiste nesten ikke på den tida, og var redd for å miste barnet i magen, sier Marianne Mansari (19), gravid i åttende måned.

Hun hadde betalt 700 dollar for turen over Middelhavet. Ektemannen Abubakar Conde (30) måtte ut med 1000 dollar, men prisene varierer mye. Folk som ikke betaler for turen, antas å måtte betale enorme summer i etterkant.

«Migrantene kan bli tvunget inn i kriminell bane av smuglerne. Mindreårige kan får det enda verre, med alt fra seksuelt misbruk til slaveri», ifølge Europol-rapporten.

Tortuerer og krever penger


Men veien til Libya og de livsfarlige båtturene er likevel ofte ikke det verste på flukten fra hjemlandet til Europa for mange av migrantene. Kidnappere, banditter og menneskesmuglere av ulike slag utnytter dem gjerne også på veien. Mange eritreere er kidnappet på vei til Middelhavet, og holdt mot løsepenger. I Libya har mange migranter blitt holdt som fanger, og blitt torturert.

- Libyere tok oss svarte som fanger, og de kaller det for «tranguee». De torturerer oss og så ringer de familien og krever store pengesummer, sier nigerianske Murphy (20).

Doumbia Abdoulaye er en av dem som har opplevd nettopp det. Både tenner og negler er revet ut. I tillegg til å ha streifskudd i legg og brannsår etter sigaretter og strykejern.

- Libya var et helvete. Jeg visste at jeg kunne dø ved å dra over Middelhavet, men jeg hadde to valg: Å bli torturert til døde i Libya eller å sette meg på en båt. Jeg valgte det siste, sier 25-åringen.

Nigeriansk prostitusjonsmafia

Italienske myndigheter får overlevert informasjon fra «Siem Pilot», og etterforsker også sjøl. Da Dagbladet var om bord på båten i forrige måned, var det flere titalls nigerianske kvinner i alderen 20-25 år om bord. Alle sa de reiste alene og at de ikke hadde betalt for turen.

- Vi ser alvorlig på dette. Ingen menneskesmuglere lar unge kvinner dra over Middelhavet gratis. Mange av disse kvinnene må jobbe i prostitusjonsbransjen i Europa, og vi følger nøye med på hva som skjer med kvinnene. Nigeria har spesialiserte mafiaer som jobber med prostitusjon, og er noe vi vil stoppe, får Dagbladet opplyst fra politiet i Italia.

PÅGRIPELSE: Her blir to personer arrestert i desember i fjor. Foto: Kripos
PÅGRIPELSE: Her blir to personer arrestert i desember i fjor. Foto: Kripos Vis mer
PÅGRIPELSE: Italiensk politi arresterer en person, etter informasjon fra norsk politi om bord på «Siem Pilot».
PÅGRIPELSE: Italiensk politi arresterer en person, etter informasjon fra norsk politi om bord på «Siem Pilot». Vis mer