Her blir det flykaos

Er du en av omkring 320 000 som skal reise med charterfly til utlandet i sommer, må du regne med kaos. Når flygelederne tar ferie, risikerer du å måtte vente i timevis på de verste europeiske flyplassene. Hardest rammet av ferieavviklingen blir du som skal fly over Paris, Zürich og Genhve i sommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser en oversikt Eurocontrol, felles flysikringsorganisasjon i Europa, har utarbeidet.

Gardermoen utsatt

Mangelen på flygeledere vises ekstra godt under ferieavviklingen. Samtidig øker trafikktettheten sør i Europa, og ringvirkninger etter omleggingen i luftkorridorene merkes fortsatt.
- I Spania er det så stor mangel på flygeledere at luftfartsmyndighetene har bestemt seg for å satse på hverdagene. I helgene blir bemanningen sterkt redusert, og myndighetene regner med forsinkelser på opp til tre timer. Dette kan ramme norske sydenturister som har avreise på en helgedag, sier trafikkdirektør Geir Ingebrethsen i Luftfartsverket til Dagbladet.

Rammer mange

Det betyr at forsinkelsene kan ramme mange av oss. I løpet av året skal 800 000 nordmenn til Syden - de fleste i sommer. Og for å komme fra Norge til Sør-Europa, må man over Kontinentet.

- Blir det store forsinkelser fra Gardermoen?

- Det blir det helt sikkert. Det vil være for få flygeledere der i sommer, men de mener de vil klare å ta unna trafikken. Det største problemet er underbemanningen i Røyken, der vil de være svært utsatte ved fravær. Så trafikken både til og fra Gardermoen vil rammes, sier Engebrethsen. Han mener de reisende kan risikere å måtte vente lenge, selv om de ikke skal til Syden.
- Forsinkelser på andre flyplasser vil forplante seg også til Gardermoen, sier Engebrethsen.

Mangler flygeledere

- Vi har en generell mangel på flygeledere i hele verden som gjør at man ikke er i stand til å avvikle. Dette problemet forsterkes om sommeren fordi vi ikke har noen som kan erstatte de som er på ferie, sier assisterende luftfartsdirektør Lasse Bardal.

- Vi vil ha færre flygeledere på jobb i sommer enn ellers i året, men vi prøver å redusere bemanningen i takt med at trafikkmengden går ned i slutten av juli og begynnelsen av august. Uansett vil vi ha marginal bemanning, så trafikken tåler ikke stort fravær blant flygelederne. Folk må nok beregne lengre reisetid enn vanlig, mener han.

- Byene med størst forventet forsinkelse mangler flygeledere som alle andre, forklarer trafikkdirektør Geir Ingebrethsen i Luftfartsverket.
- I tillegg har det militære i Sveits streng kontroll av luftrommet, noe som kan skape forsinkelser.

Spania har de verste prognosene for sommerflygninger. Men reisetidspunktet kan ha betydning også i andre europeiske land i sommer.

- All erfaring viser at forsinkelsene helst oppstår formiddag, ettermiddag og helg, sier Ingebrethsen.

Dermed kan det være lurt å vurdere morgen- eller kveldsflyet.