Her blir en liten feil til en dødsfelle

En feil på bremsesystemet på trailertilhengeren, endte med frontkollisjon og tonnevis av kraft ute av kontroll.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VÅLER (Dagbladet): Heldigvis er situasjonen videoen øverst i saken fra en øvelse. Men situasjonen oppstår litt for ofte også ute på veien. Årsaken kan være en feil på trailerens bremsesystem.

Dagbladet var med da NAF demonstrerte hvilken fare et vogntog med sviktende ABS-bremser kan utgjøre:

En lastebil med en tungt lastet henger runder svingen på NAFs trafikksenter i Våler i Hedmark i 50 km/t. Tilhengeren har en feil med ABS-bremsene. Når vogntoget kommer inn på et glatt parti av veibanen og sjåføren låser bremsene, sklir hengeren ukontrollert ut til siden. Lenger ned i veien står en personbil. Sammenstøt er uunngåelig. Og det er brutalt.

Til tross relativt lav fart og lite friksjon i veibanen, knuser fronten på bilen i møtet med tilhengeren. Uhellet var iscenesatt, men situasjonen reell.

- Vi har vist hva som kan skje hvis du har en svikt i ABS-bremsesystemet på et vogntog. Det er ikke uvanlig. Om du får en full oppbremsing, selv i lave hastigheter, vil hengerne slå ut. I og i en møtesituasjon kan det ende i ei alvorlig ulykke, sier Steinar Myhre, som er instruktør og faglig leder på NAF trafikksenter.

Ingen bagatell Myhre har utdannet lastebilsjåfører i 20 år. Myhre mener en feil med ABS-bremsene ofte oppfattes som et bagatellmessig problem.

- En god sjåfør vil sjelden ha brå oppbremsinger, derfor vil det ikke føles noe så alvorlig. I verste fall går bilen til neste EU-kontroll, og det betyr at lastebilen kan gå et helt år på norske veier uten blokkeringsfrie bremser på hengeren, sier Myhre.

Statistikk fra vegvesenet for 2006 til 2011 viser at det sjelden er føreren av lastebilen som omkommer. I perioden ble seks tungtransportsjåfører drept i trafikkulykker. I samme periode døde 79 personer i ulykker der minst ett tungt kjøretøy var involvert i ulykka.

Det er sjåførene av møtende, mindre kjøretøy som oftest ender opp som ofre i kollisjon med tungtransport.
 
Kaos - Det er veldig alvorlig i det øyeblikket det skjer. Vi så i kjedekollisjonen i Sverige at når det først blir kaos, så blir det skikkelig kaos. Det er mye krefter og masse energi som utløses, ser Myhre til Dagbladet.

VRAK:Person biler står igjen på banen som et vrak. Demontrasjonen ble gjennomført på glatt underlag. Skadene på bilen ville vært større dersom hendelsen fant sted på asfalt eller et annet underlag med mer friksjon. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
VRAK:Person biler står igjen på banen som et vrak. Demontrasjonen ble gjennomført på glatt underlag. Skadene på bilen ville vært større dersom hendelsen fant sted på asfalt eller et annet underlag med mer friksjon. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Myhre er skremt over nivået på både utstyr og sjåfører fra utlandet som kjører oppdrag i Norge.

- Det kommer inn mange utenlandske sjåfører som har lite erfaring i å kjøre på vinterføre og utstyret er så som så, med dårligere dekk som er beregnet på varmere klima. Dette er sjåførene ofte %ikke klar over før de er i en situasjon de ikke har kontroll på, sier Myhre

- Teknisk sett er utenlandske vogner utstyrt på grensa til hva som er forsvarlig og svært ofte langt over grensa, sier Myhre, som har sett skrekkeksempler der det ikke engang finnes bremser på vogntogene.

For andre år på rad arrangerer NAF på Våler temadager med sikte på å øke bevisstheten rundt sikkerhet og tungtransport.
Arrangementet finner sted i månedsskifte januar/februar. I år har Steinar Myhre valgt å sette fokus på fremkommelighet.

- Det går på når er det festet glipper og hvilke settinger på kjøretøyet er mest praktisk under gitte forhold. Motivasjonen er å lære oss mer selv og dele kunnskapen, sier Myhre.

ERFARING: Steinar Myhre er instruktør og faglig leder på Naf trafikksenter. Myhre har utdannet lastebilsjåfører i 20 år. Han er skremt over nivået på både utstyr og sjåfører fra utlandet som kjører oppdrag i Norge. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
ERFARING: Steinar Myhre er instruktør og faglig leder på Naf trafikksenter. Myhre har utdannet lastebilsjåfører i 20 år. Han er skremt over nivået på både utstyr og sjåfører fra utlandet som kjører oppdrag i Norge. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer