Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Her blir Henrik Norges yngste pilot

Tok flysertifikat på 17-årsdagen. Nå må han vente ett år før han kan kjøre bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OVER ØSTLANDSOMRÅDET (Dagbladet.no) Like etter klokken 14 lørdag landet Henrik Auråen (17) det lille Piper Cherokee-flyet på Kjeller småflyplass ved Lillestrøm. Fem minutter senere fikk han dommen av Ole Erik Løken, som var med som kontrollant for Luftfartstilsynet.

- Gratulerer med sertifikat!

- Har han bestått?

- Han har bestått!

Da hadde Oslo-gutten fra Høybråten gått opp til en nesten to timer lang «oppflyvning» under skyene over Østlandsområdet.

- Kjeller, Lima November Alfa Golf climbing 2000, sier 17-åringen i det han tar av fra småflyplassen etter å ha gått grundig gjennom sikkerhetsprosedyrene med kontrollant Løken og Dagbladet.nos reporter i baksetet.

Vinke med vingene

Litt senere har han passert 2000 fot og setter kurs for Nesoddtangen.

INSPISERER: Den unge flyentusiasten går over Piper Cherokee-flyet før oppflyvningen. Foto: MORTEN ØVERBYE
INSPISERER: Den unge flyentusiasten går over Piper Cherokee-flyet før oppflyvningen. Foto: MORTEN ØVERBYE Vis mer

- Der nede kunne det vært en rullebane. Den burde de tatt i bruk igjen. Det burde vært en småflyplass, sier Løken i over gamle Fornebu.

- Har dere trent på å vinke med vingene? spør han litt senere over Fagerstrand.

- Nei, svarer 17-åringen.

- Da gjør jeg det først, så kan du gjøre det etter meg. Vingene skal gå fra side til side, men nesa skal ikke opp eller ned, instruerer Løken.

Litt senere setter 17-åringen flyet ned på rullebanen på Rygge flyplass, før han etter få meter løfter det igjen. Sterk medvind river i flyskroget, som vingler fra side til side.

- Vi tar en sånn til. Da synes jeg du skal bruke litt mer balanseror når du setter den nedpå.

- Ja, det synes jeg også, svarer Auråen.

- Den ble bedre! Husk på å bare bruke pedalene dine og trene på det, så ikke nesa ligger alene. Nå gjør vi en «overshoot». Vi skal også sjekke landing uten bruk av flaps. Vi kan ta den nå. Så tar vi en nødlanding når vi er tilbake på Kjeller igjen.

Foto: MORTEN ØVERBYE
Foto: MORTEN ØVERBYE Vis mer

- Hvis det er bedre der, da.

- Ja, det er på grensen med vind dette her.

Dommen

Så flyr Auråen over mikroflystevne på Spydeberg, før vi etter to timer i luften er tilbake på Kjeller småflyplass, der flere journalister venter sammen med kameratene Jan Lilleby (17) og Marius Bråthen (15).

- Jeg må trene litt mer på landinger i sidevind, sier Auråen.

- Og vinking. Det er vinkinga du trenger. For at det skal bli perfekt, så er det det, sier kontrollanten.

Fem minutter senere er dommen klar. Auråen er blitt pilot. På sin 17-årsdag.

- Vi er under utdanning. Nå har vi en å se opp til, sier flyentusiastene Lilleby og Bråthen.

Venter på lappen

Internasjonale luftfartsregler gjør at han kan ta flysertifikat som 17-åring, altså ett år før han lovlig kan ta førerkort på bil i Norge. Etter 56 timer og vel åtti tusen kroner investert, tok han flysertifikatet på bursdagen sin. Dermed er han nå Norges yngste pilot.

- Det er vel en 15-20 år siden jeg hadde en som fløy opp på bursdagen sin. Han flyr i SAS Braathens i dag, sier kontrollant Løken.

Oppflyvningen fikk 17-åringen av foreldrene. Selv kunne han ikke komme på noe annet han ønsket seg i bursdagsgave, etter gledesmeldingen om at han hadde bestått.

- Jeg har fått andre gaver, men jeg har ikke rukket å se på dem ennå. Nå har jeg fått en kjempegave i form av flysertifikat, så jeg tror jeg skal klare meg lenge med det, stråler en storfornøyd pilot.

Han er fremdeles høyt oppe et par timer senere.

- Ja, jeg er fortsatt litt ute og flyr, sier den unge piloten over telefon.

- Når begynner du med førerkortet da?

- Jeg skal ta trafikkalt grunnkurs. Det begynner på mandag. Da skal jeg begynne å øvelseskjøre litt. Det er greit å ha billappen, det er ikke alle steder det er mulig å fly.

FERSK PILOT: Her har Henrik Auråen (t.v) akkurat fått gladmeldingen fra kontrollant Ole Henrik Løken.
OPPFLYVNING: Henrik Auråen (t.v) og kontrollant Ole Henrik Løken under oppflyvningen.