«BLI SITTENDE FASTSPENT»: Flere passasjerer reagerte på at de etter nødlandingen ikke ble evakuert fra røyken men bedt om å vente mens brannvesenet gjennomgikk flyet. Foto: Ed Vulliamy / The Guardian
«BLI SITTENDE FASTSPENT»: Flere passasjerer reagerte på at de etter nødlandingen ikke ble evakuert fra røyken men bedt om å vente mens brannvesenet gjennomgikk flyet. Foto: Ed Vulliamy / The GuardianVis mer

Her blir livredde passasjerer bedt om å vente om bord mens brannvesenet rykker inn

Røyk i kabinen, nødlanding og gråtende flyverter. Les øyenvitneskildringen fra Lufthansas mareritt-flight 499.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Uheldigvis for flyselskapet var den erfarne The Guardian-journalisten Ed Vulliamy om bord da  mye gikk galt på Lufthansas flight 499 fra Mexico City til Frankfurt 8. mars.

Krigskorrespondenten beskriver nå flyturen med Boeing 747-400-maskinen som et mareritt, og sett.

Ødela nødutgangen Problemene med flyet startet  allerede før avgang fra Mexico, som skulle ha vært klokka 21.20. Da passasjerene hadde kommet på plass i setene klokka 20.25, fikk de melding om en feil med flyets bremser, og at de måtte vente to timer inne i flyet mens feilen ble reparert på bakken.

Det ble svært varmt i kabinen i ventetida og i et forsøk på å få ventilasjon, åpnet kabinpersonalet en av nødutgangene «ved en feil». Det førte til at også døra - og nødsklia som hadde blitt utløst - måtte repareres. Vulliamy skriver at han etterhvert gikk til den ødelagte døra for å trekke litt frisk luft:

«Det var et overveldende syn. Døra hang der og ledninger stakk ut overalt, mens bakkemannskapet jobbet fra ei flytrapp i lyset fra lommelykter. Jeg spurte ei flyvertinne om vi skal ut og fly med denne greia, hun svarte «jeg vet ikke».

Rundt midnatt var nødutgangsdøra festet igjen, men Lufthansa beordret da de 50 passasjerene som satt nærmest denne utgangen om å forlate flyet. Den bakre delen av kabinen ble deretter avstengt med sperrebånd. «Vær vennlig og legg merke til at den bakre døra på venstre side ikke kan benyttes i en nødsituasjon», skal purseren ha sagt.

Så, etter at de resterende passasjerene allerede hadde vært om bord i fem og en halv time, startet flygningen.

Sju timer ut i flighten kom meldingen fra kapteinen: «Vi har røyk i kabinen. Vi kan ikke finne årsaken. Vi skal nå lande i Lajes».

Røyklukt og panikk Lajes er en liten flyplass og luftforsvarsbase på øya Terceira i Azorene midt i Atlanterhavet. 8. mars hadde flyplassen blitt stengt for alle flygninger på grunn av kraftig vind, men kapteinen på LH 499 forsikret likevel passasjerene om at nødlandingen var uproblematisk. «Det blir en helt vanlig landing», sa han, ifølge Vulliamy.

Flere av passasjerene kjente nå røyklukta, mens én av dem ropte «PLEASE have fixed the fucking brakes!» («Vær så snill og ha fiksa de jævla bremsene»), med tanke på den første tekniske feilen som hadde blitt rapportert.

Mens frykten vokste blant passasjeren da flyet ble tatt bratt ned, framsto besetningen som i panikk og gråt åpenlyst.

«Airconditionanlegget ble skrudd av, lyset gikk og videoskjermene ble blanke. Stemmen til purseren skalv og sprakk opp da hun prøvde å gi instruksjoner. Par holdt hverandre i hendene på tvers av midtgangen, mødre holdt barn og erfarne reisende  klamret seg til armlenene. En eldre meksikansk kvinne korset seg flere ganger. En del gråt, men noen av besetningsmedlemmene gråt mer», skriver den britiske journalisten.

En lignende beskrivelse gis av en svensk passasjer som har blitt intervjuet av Expressen.

- En i kabinpersonalet holdt på å besvime, sier svensken.

Da flyet tok bakken svaiet og vinglet det, men stoppet kontrollert.

Passasjerene fikk høyttalerbeskjeden «behold sikkerhetsbeltene fastspent - brannvesenet vil sjekke at det ikke er mer røyk». En av passasjerene som reagerte på at de ikke i stedet ble evakuert, var en ingeniør fra Boeing - selskapet som har bygd flyet.

Brannmenn fra en amerikansk luftforsvarsbase i sølvglinsende verneutstyr gikk så opp og ned midtgangene, før passasjerene til slutt slapp ut og inn i et terminalbygg.

- Ikke åpne flammer Ifølge Vulliamy skal alle de Lufthansa-ansatte ha forduftet etter nødlandingen uten å gi noen informasjon.

- Det fantes ingen krisehåndtering. Ingen forklarte hva som hadde skjedd. Passasjerene satt og skreik og gråt av sjokk i hotell-lobbyen, sier også den svenske passasjeren til Expressen.

Først neste dag, da et «opprør» i business-seksjonen av erstatningsflyet tvang kapteinen til å gi en form for redegjørelse, ble det gitt en kortversjon over høyttaleranlegget.

- Vi skrek til kabinpersonalet: «Hvorfor sier dere ingenting?». De svarte «hva skal vi si? vi vet ingenting»

Kaptein understreket at flyet hadde vært i perfekt teknisk stand da han tok av fra Mexico. 27 timer forsinket kunne han så taxe inn det nye flyet på destinasjonen, og takket som vanlig for at passasjerene hadde valgt Lufthansa - inkludert en oppfordring om å velge selskapet igjen.

Heller ikke i Frankfurt skal passasjerene ha fått utfyllende informasjon om marerittreisen.

Seinere har Lufthansa fortalt The Guardian at en granskning av hendelsen ennå pågår, og at de derfor ikke har detaljer om årsaken til selve røykutviklingen. Når det gjelder brannvesen-episoden på bakken i Lajes, opplyser selskapet at brannfolkene hadde sjekket flyet med infrarødt utstyr fra utsiden.

«De fant ut at det ikke var åpen brann om bord. Det var ikke behov for å evakuere flyet, og det var aldri noen fare for liv om bord på noe tidspunkt», skriver en talsmann for Lufthansa til The Guardian.

- Vet ikke Talsperson for Lufthansa i Europa, Martin Riecken, gjentar dette overfor Dagbladet.

- Etterforskningen pågår fremdeles, og vi vet ennå ikke hva som forårsaket røyklukta. Våre besetninger er trent i å følge nødprosedyrene, så det ble ikke mye tid til mye individuell oppfølging av folk om bord. Det var ingen indikasjon på problemer etter landing. Derfor ble ikke passasjerene evakuert, sier Riecken til Dagbladet.

Riecken sier han ikke vet noe om at en i besetningen skal ha vært nær ved å besvime.

Moderne fly henter pusteluft fra motorrommet. Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftige gasser fra turbinoljer i flyets motor som kan finne veien til kabin og cockpit ved for eksempel lekkasje i turbinmotorene.

- Jeg vil ikke tro at det er snakk om giftige gasser, men etterforskningen vil forhåpentlig kaste lys over årsaken til lukta om bord, sier Riecken til Dagbladet.

Bremsefeilen som først ble meldt, skal ha vært en lekkasje i hydraulikken til landingshjulene som ble oppdaget av kapteinen på hans siste visuelle sjekk av flyet.