Her blir seileren reddet av norske sjøfolk

I uvær og seks meter høye bølger stoppet motoren. Så begynte seilbåten å ta inn vann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): I 18 sekundmeter vind og seks meter høye bølger stoppet motoren på den norske motorseileren «Margerita» på Nordsjøen 32-33 nautiske mil fra land. Så begynte båten å ta inn vann, skriver NRK.no.

Den utmattede skipperen, som var på vei fra Norge til Skottland, hadde ikke noe annet valg enn å varsle kystvakta i Aberdeen om at han trengte hjelp.

Kystvakta varslet først Polaricus Nadia, som var i nærheten. Skipet drev med seismiske undersøkelser og hadde ikke mulighet til å hjelpe på grunn av sin operasjon. Et annet ukjent engelsk forsyningsskip var lite villige til å slepe seilbåten.

Ni timer lang operasjon Men litt lenger sør befant det norske skipet North Mariner med kaptein Paul Tangen om bord.

Tangen opplyser til Dagbladet at de fikk meldinga i 15.30-tida i går, og at det ikke var spesielt mye dramatikk.

- Det var jo dårlig vær, og det var jo derfor han hadde problemer. Men vi hadde ingen problemer, sier Tangen.

Selve slepingen tok ni timer og slepedistansen var 40 nautiske mil, fordi de ikke kunne dra rett inn til land, men til nærmeste havn.

- Grunnen til at det tok lang tid var at det blåste 35-40 knops vind og fordi det var fem-seks meters høye bølger. Derfor var hastigheten vår mellom fire og fem knop. Men det var nok for ham, for det var mye hopp og sprett bak der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Tenk deg om Han anbefaler folk å tenke seg godt om før man legger ut på Nordsjøen.

- Mange seilbåter i den størrelsen krysser Nordsjøen, og det er sjeldent det skjer noe sånt som dette. Det må ha vært en feilberegning av værmeldingen eller tida. Man kan tenke at det går litt saktere ute på havet enn inne i fjordene. Han hadde bare rundt 30 mil igjen, og hadde han fått fint vær noen timer til, hadde han vært der, sier Tangen til Dagbladet.

Forskningsbåt var i ferd med å sende vaktbåt • OPPDATERT 6. JULI KL. 23.00: Dagbladet gjør oppmerksom på at Polarcus Nadia var i ferd med å sende sin vaktbåt til område. Selve skipet ligger på Nordsjøen og sleper på totalt 80 km med seismiske kabler. «I en nødssituasjon kan vi selvfølgelig kutte kablene, men de er utstyrt med flottører, slik at de flyter opp om det skjer,» opplyser overstyrmann Hans Brekke om bord på Polarcus Nadia.

- Å ha 80 km kabler flytende rundt i Nordsjøen, er potensielt en meget alvorlig risikosport, men i slike tilfeller som dette har vi blant annet en MOB-båt og en vaktbåt som kan brukes. Jeg var akkurat i ferd med å sende vaktbåten «Marja» fir å assistere, da North Mariner meldte at de bare var 40 minutter unna og kunne assistere, forklarer Brekke på en mail til Dagbladet.

15 minutter senere overlot han rollen som «On Scene Commander» til North Mariner.

STORE PROBLEMER: En norsk seiler fikk store problemer i seks meter høye bølger på vei fra Norge til Skottland. Alle foto: M/V North Mariner
STORE PROBLEMER: En norsk seiler fikk store problemer i seks meter høye bølger på vei fra Norge til Skottland. Alle foto: M/V North Mariner
STORE PROBLEMER: En norsk seiler fikk store problemer i seks meter høye bølger på vei fra Norge til Skottland. Alle foto: M/V North Mariner
STORE PROBLEMER: En norsk seiler fikk store problemer i seks meter høye bølger på vei fra Norge til Skottland. Alle foto: M/V North Mariner
REDDET: Her blir den norske seileren reddet av det norske skipet. Alle foto: M/V North Mariner
REDDET: Her blir den norske seileren reddet av det norske skipet. Alle foto: M/V North Mariner
REDNINGEN: Her er North Mariner fotografert ved kai i Peterhead.
HØY SJØ: Den norske motorseileren «Margerita» fikk store problemer i Nordsjøen da motoren stoppet og begynte å ta inn vann. Det norske skipet North Mariner kom seileren til unnsetning. Foto: North Mariner
HØY SJØ: Den norske motorseileren «Margerita» fikk store problemer i Nordsjøen da motoren stoppet og begynte å ta inn vann. Det norske skipet North Mariner kom seileren til unnsetning. Foto: North Mariner Vis mer