Her blir torskemafien tatt på fersken

Tyvfangst for milliarder blir hvitvasket i Kina.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Før jagde Kystvakten aksjonister fra Greenpeace slik politiet ruster seg med hjelmer og skjold mot steinkastende blitzere. Nå jakter havets blitzere og lovens håndhevere sammen på fiskerimafiaen som stjeler torsk i Barentshavet for millardverdier hvert år.

Raidet som kystvaktmannskapet på KV «Andenes» gjennomførte med lettbåter og helikopter i internasjonalt farvann utenfor Bjørnøya klokka 06 tirsdag, avdekket forsøk på å stjele torsk for minst 20 millioner kroner.

Det er Kystvaktsjefens egen stab som har beregnet verdien av torsken om bord da den russiske tråleren «Mumrinskiy» og lasteskipet «Sindbad» ble tatt på fersken.

- Vi har redusert de første beregningene våre på mellom 30 og 40 millioner. Om bord på de to skipene fant vi 826 000 torsk og hyse. Det gir en førstehåndsverdi på om lag 20 millioner kroner fra første kjøper. Av denne lasten har vi allerede dokumentert at 178 000 kilo er ulovlig fangst, fordi det ikke er tillatt å laste fisk fra ett frakteskip til et annet. Så må rederiene dokumentere at de har korrekte papirer for resten av lasten, sier informasjonsrådgiver Magnus Hodne ved Kystvaktsjefens stab til Dagbladet.no.

Kystvakten vet mye om de to piratskipene, blant annet takket være etterretningsmateriale fra Greenpeace.

- Rein mafiavirksomhet

- Bildene av de to skipene under Kystvaktens aksjon er svært gode, og levner ingen tvil om at det er rein mafiavirksomhet som foregår. Dette er to gjengangere vi vet mye om, og det er ingen lovlig grunn til å laste om fisk slik bildene dokumenterer. Fortøyningen mellom de to skipene tjener innen annen hensikt enn å laste om ulovlig fangst som er tatt opp av havet utenom kvotene, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace Norge til Dagbladet.no.

Han karakteriserer «Sindbad» som en av de 15 verste mafiaskutene i Barentshavet.

 FORTØYD SAMMEN:  Med den synlige fortøyningen i front mellom «Mumrinskiy» (til venstre) og «Sindbad», her under det falske navnet «Marlin» er det ingen tvil om at det er omlasting av ulovlig fanget torsk som foregår, mener Greenpeace-leder Truls Gulowsen. Foto: KV «Andenes».
FORTØYD SAMMEN: Med den synlige fortøyningen i front mellom «Mumrinskiy» (til venstre) og «Sindbad», her under det falske navnet «Marlin» er det ingen tvil om at det er omlasting av ulovlig fanget torsk som foregår, mener Greenpeace-leder Truls Gulowsen. Foto: KV «Andenes». Vis mer

«Mumrinskiy» er også en velkjent versting som «Greenpeace» aksjonerte mot i nederlandsk havn seinest i januar i år.

Svarteliste

En ny svarteliste som Fiskeridirektoratet setter opp, har vært virkningsfull for å stoppe fiskeoppkjøpere, i alle fall i Europa, fra å kjøpe fisk som ikke er tatt opp på kvote.

Greenpeace har sin egen svarteliste med flere navn enn myndighetene opererer med.

Nå har Greenpace og Havbruksnæringens Landsforening i fellesskap bedt om et møte med fiskeriminister Helga Pedersen for å spørre om hvorfor russiskregistrerte pirattrålere slipper billigere unna Fiskeridirektoratets svarteliste.

Denne henvendelsen ble sendt dagen før Kystvaktens siste raid i Barentshavet.

Ros til Aker

Store deler av tyvfangsten fra Barentshavet og andre havområder blir behandlet og «hvitvasket» i Kina før den sendes tilbake til foredlinggigantene i Europa. Greenpeace-leder Truls Gulowsen gir ros til store selskaper som Aker Seafood, Royal Greenland og McDonalds\'.

- Etter at svartelistingen begynte, har disse tre vært nøye med å kreve dokumentasjon for at fisken er fanget lovlig. Det gir viktige signaler til fiskerimafiaen, sier Gulowsen.

- Hvordan er det for en gammel aktivistorganisasjon som Greenpeace å samarbeide med myndighetene?

- Du kan godt si at det var litt uvant i begynnelsen, men vi har jo felles interesser i å verne om ressursene i havet. Problemstillingen er så enkel som at torsken er den mest verdifulle hvitfisken i havet, og at torskestammen i Barentshavet er den siste som foreløpig ikke er direkte utrydningstruet. Og samtidig er det stor overkapasitet i verdens fiskeriflåte.

Lange synderegister

Greenpeace har samlet et langt synderegister på de to båtene som ble tatt på fersken tirsdag morgen.

«Sindbad» er russisk-eid, men registrert i Georgia. Når det passer, maler rederiet om navnet til «Marlin». Det var under dette navnet skipet ble inspisert av Kystvakten tirsdag. Tidligere har «Sindbad» seilt under navnet «Griol», men ble strøket fra bekvemmelighetsregisteret i den lille øystaten Belize.

I januar i år dukket «Sindbad» opp ved havn i Østersjøen med fangst fra Færøyene, dro til Murmansk og dukket opp igjen utenfor Bjørnøya som «Marlin».

«Mumrinskiy», som ifølge Greenpeace har russisk reder med adresse Kaliningrad, har de to siste årene mest operert som lastefartøy for trålere til rederiet Ponoy.

Fiskerimyndighetene og Greenpeace har en lang liste med «svartleveranser» fra «Mumrinskiy».

Greenpeace i Nederland har aksjonert mot skipet og et fryselager i Eemshaven. Da kom tipset fra Fiskeridirektoratet.

AKSJON: Greenpeace i Nederland aksjonerte i januar i år da «Mumrinskiy» kom med en svarlast til en oppkjøper i Eemshaven.
ENIGE OM RØDSONER: Norge og Russland er blant fiskerinasjonene som er enige om regelverk og håndtering av fisket i de røde, såkalte NEAFC-sonene. Det var i den minste rødsonen lengst nord, utenfor Bjørnøya, at KV «Andenes» gikk til aksjon mot ulovlig omlasting tirsdag morgen.
FELLES INTERESSER: Det var litt uvant i begynnelsen å samarbeide med Kystvakten, men vi har jo felles interesser, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace Norge.