- VERSTING: - Vi tar førerkort fordi disse verstingene de farligste personene. De må fjernes fra trafikken. Det er ikke tilfeldig at vi så langt har 40 færre dødsfall i år enn i fjor, sier UP-sjef Runar Karlsen. Foto: Utrykningspolitiet
- VERSTING: - Vi tar førerkort fordi disse verstingene de farligste personene. De må fjernes fra trafikken. Det er ikke tilfeldig at vi så langt har 40 færre dødsfall i år enn i fjor, sier UP-sjef Runar Karlsen. Foto: UtrykningspolitietVis mer

Her blir trafikk-verstingen tatt i 173 km/t i 90 sone

Politiet har ilagt bøter for en halv milliard i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Utrykningspolitiet (UP) har aldri tatt flere fartssyndere enn det siste året. I sommer målte Utrykningspolitiet en mann i 30-årene i 173 km/t i 90 sone et sted på østlandet.

- En ung bilfører i en ekstrem hastighet. Dette er de farligste førerne vi har på norske veier, og dette kunne vært foranledningen til en typisk ungdomsulykke. Disse førerne er overrepresentert på ulykkesstatistkken, sier UP-sjef Runar Karlsen.

UP-sjefen forteller at Utrykningspolitiet i år har tatt mer enn 8000 flere fartssyndere enn på samme tid i fjor.

- Per 1. desember har vi tatt 79 287 i fartssyndere i Norge, mot 71 207 på samme tid i fjor, sier UP-sjefen.

- Verstingene må fjernes fra trafikken De nesten 80 000 fartssynderne UP har tatt det siste året har fått forenklet forelegg eller blitt anmeldt.

- Dette er flere enn noen gang i moderne tid, sier Karlsen og presiserer at UP kommer til å være massivt til stede på norske veier inn mot jule- og nyttårstrafikken.

- Nå blir det tidlig mørkt og det er glatt mange steder. For oss er det viktig å sjekke om de som ferdes ute i trafikken er riktig skodd, at de avpasser farten til føret, at de har skrapt bort is og snø fra bilen og at de har lys som fungerer skikkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Up-sjefen mener økningen i antall fartsbøter det siste året i hovedsak handler om UP's økte tilstedeværelse på veiene, og nye gode måleinstrumenter.

- Men samtidig som vi har tatt flere fartssysyndere, ser vi også en nedgang i antall førerkortbeslag. Vi har gjort 800 færre beslag dette året sammenlignet med i fjor. Det er gledelig at vi får ned ekstremfarten, og at vi har færre av disse, gjør at vi også har sett en nedgang i trafikkdøden.

UP-sjefen presiserer at de tar førerkort som et virkemiddel - ikke som en målsetning.

- Vi tar førerkort fordi dette er de farligste personene. De må fjernes fra trafikken. Det er ikke tilfeldig at vi så langt har 40 færre dødsulykker i år enn i fjor, mener Karlsen.

Ifølge UP-sjefen er førere av biler i ekstrem-hastigheter overrepresentert av unge menn.

- 90 prosent er menn, og 25 prosent er menn i alderen 18-24 år, sier karlsen.

100 620 tatt i automatisk trafikk-kontroll Utrykningspolitiet står for om lag 90 prosent av alle fartsbøter som ilegges ved manuell kontroll I Norge. Ifølge anslag fra Statens Innkrevingssentral (SIS) tilsvarer de 79 287 fartsovertredelsene i Utrykningspolitiets egen statistikk bøter for mer enn 222 millioner kroner.

- Dette er et kvalifisert anslag, men ikke et helt presist tall. Det er en forsinkelse på de tallene politiet oppgir per i dag, og på de sakene vi har registrert for innkreving, forteller informasjonsjef i SIS Tore Bratt til Dagbladet.

Han forteller at SIS så langt i år, for politiet totalt sett, har sendt ut krav for 280 258 320 kroner. Dette gjelder manuell kontroll foretatt av UP og av politidistriktene, men ibefatter ikke automatisk trafikk-kontroll (ATK).

Ifølge SIS er 100 620 tatt i automatisk trafikk-kontroll så langt i år. Dette tilsvarer bøter for 225 430 300 kroner.

Det betyr at det er sendt ut innkreving for bøter totalt sett for 505 688 620 kroner i 2011.

KLAR: - Vi har aldri tatt flere fartssyndere enn det siste året, sier UP-sjef Runar Karlsen. Nå er han klar for å stoppe fartssynderne i jule og nyttårshelgen. Foto: Per Flåthe / Dagbladet
KLAR: - Vi har aldri tatt flere fartssyndere enn det siste året, sier UP-sjef Runar Karlsen. Nå er han klar for å stoppe fartssynderne i jule og nyttårshelgen. Foto: Per Flåthe / Dagbladet Vis mer