Her bor lastebilgeneralen

Blokadegeneral Knut Enger stopper Norge fordi han nekter å betale 46 øre mer i dieselavgift. Enger vil heller ikke betale skatt. Med null i formue og inntekt slipper han det. Til gjengjeld sitter kona hans svært godt i det - og har gjort det siden Enger gikk konkurs i 1992.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Blokadeboss Knut Enger eier ikke annet enn sitt eget navn. Lastebilgeneralen er ikke engang lastebileier. Av likningen framgår det null i formue, null i inntekt og null i skatt.

Riktignok bor han i et palass av et hus i Enebakk. Og en av de største aktørene i norsk transportnæring heter Knut Enger Transport - i telefonkatalogen. Det få vet er at det egentlige navnet på lastebilselskapet er Elsa Enger Transport - et selskap som ble opprettet i 1992. Elsa Enger er Knut Engers kone.

- I dag eier vi 45 biler, forteller en stolt streikegeneral til Dagbladet.

Verdiene overført

- Du kaller deg lastebileier. Men det er jo kona di som eier alle bilene?

- Jeg kan jo ikke kalle meg noe annet. Det er en familiebedrift, dette her. Jeg har både sønner og svogere som jobber i bedriften, sier han.

I 1992 gikk flere av Knut Engers selskaper konkurs - deriblant Knut Enger Transport. Det var en stor konkurs, og Enger skyldte 80 millioner kroner. Nøyaktig en måned før han havnet i skifteretten tok han og kona ut særeie - ifølge boberetningen en tilpasning til den forestående konkursen.

Kjøreoppdragene ble overført til et nytt driftsselskap, Elsa Enger Transport. Men ringer du opplysningen eller ser en Engerbil - finner du raskt ut at Elsa Enger Transport ikke er et navn som brukes. Tvert imot er det Knut Engers navn som brukes både på bilene, verkstedet og kontoret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bobestyrer i Engers konkursbo, Endre Storløkken, bekrefter overfor Dagbladet at bostyret forsøkte å stoppe bruken av navnet, men så lenge selskapet er et enkeltmannsforetak var ikke det mulig.

- Firmaet Knut Enger Transport har eksistert i tretti år. Det er dette navnet våre kunder kjenner, sier Enger som forklaring på hvorfor de beholdt navnet på konkursselskapet.

Styrtrik kone

Alle verdiene står altså i Elsa Engers navn. Engers kone har gjort en forrykende karriere i transportbransjen etter sin manns konkurs - hvis man legger til grunn formuesutviklingen hennes. De siste tre årene har hennes formue økt med en million årlig, på tross av hun har null i inntekt. Skatten har heller ikke vært avskrekkende høy, den har ligget mellom 30000 og 40000 kroner i året siden 1996.

I dag sitter hun med en likningsformue på nær 8 millioner kroner - og likningsverdien ligger langt under reell verdi. Dette har brakt henne på formuestoppen i Enebakk kommune.

Knut Enger sier til Dagbladet at transportselskapet sitter igjen med 6- 7 prosent overskudd av hver omsatte krone.

- Hvordan kan da din kone, som altså eier hele virksomheten, ha null i inntekt de siste tre årene?

- Jeg vet ikke helt, jeg er jo ingen regnskapsmann. Jeg ser bare på formuen, og den øker jo bra, sier Enger og sikter til sin kones millionformue. Selv har han altså null.

BOR BRA: Blokadeboss Knut Enger bor bra i Enebakk, tatt i betraktning at han ikke eier nåla i veggen.
AKSJONSLEDER: Knut Enger organiserte ulovlige lastebilaksjoner mot høye dieselavgifter denne uka.