TRAFIKKOFFER: Thailandske redningsetater har hendene fulle med å rykke ut til ulykker der utlendinger er involvert. Bildet er tatt på veien mellom Phuket by og Patong. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET
TRAFIKKOFFER: Thailandske redningsetater har hendene fulle med å rykke ut til ulykker der utlendinger er involvert. Bildet er tatt på veien mellom Phuket by og Patong. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADETVis mer

Her dør minst én nordmann i uka

65 nordmenn døde i Thailand i fjor. Mange av dem omkom i trafikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PATONG (Dagbladet): Nordmenn trekkes mot solfylte, serviceinnstilte og billige Thailand, og mange, særlig pensjonister, slår seg ned der - for tida befinner rundt 6300 norske statsborgere seg i landet på langtidsvisum (over 90 dager).

Men mange kommer aldri hjem igjen til Norge; hvert år dør et betydelig antall nordmenn i «smilets land».

- I hele fjor døde 65 nordmenn i Thailand, opplyser Brita Magnusson, ambassaderåd ved den norske ambassaden i Bangkok, til Dagbladet.

- Overvurderer sine evner Magnusson forteller at antallet dødsfall har vært noenlunde stabilt de siste åra, og at nordmennene dør av ei lang rekke årsaker, som hjemme i Norge - men uforholdsmessig mange omkommer i trafikkulykker eller drukner.

- I fjor ble sju drept i trafikken, mens fire druknet, sier ambassaderåden.

Hun understreker at mange nordmenn nok overvurderer sin evne til å håndtere det kaotiske thailandske trafikkbildet, og at mange av ulykkene skjer i forbindelse med motorsykkel- eller scooterkjøring.

- Mange kjører uten hjelm og tar ikke hensyn til trafikkreglene. De tar unødvendige risikoer, og er ofte ikke tilstrekkelig forberedt på venstrekjøringen, sier hun.

Dagbladet kan med selvsyn se at trafikken er langt mer krevende enn i Norge; bare på den halvtimelange kjøreturen fra Phuket flyplass til feriebyen Patong ryddes det opp etter flere alvorlige ulykker langs veien. Trafikkregler tas med ei stor klype salt, og det fins helt egne koder for å krysse gata.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten ingen kvinner Foruten trafikkulykker og drukning peker sykdom, spesielt hjerteproblemer, seg ut som dødsårsak blant nordmennene i Thailand, og noen få blir ofre for kriminelle handlinger - som bergenseren Jarle Nyegaard (43). Han ble i september slått til døde på utestedet Kåres Party Bar i feriebyen Pattaya. En annen bergenser er siktet i saken.

Hele 28 av de 65 som døde i Thailand i fjor, var i aldersgruppa 60 til 70 år - langt de fleste var menn.

- Bare tre eller fire var kvinner, sier Magnusson.

TAR SJANSER: Mange utlendinger i Thailand kjører motorsykkel eller scooter uten hjelm, tøyer grensene og overvurderer sin evne til å håndtere trafikkbildet. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET
TAR SJANSER: Mange utlendinger i Thailand kjører motorsykkel eller scooter uten hjelm, tøyer grensene og overvurderer sin evne til å håndtere trafikkbildet. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET Vis mer

Ambassaderåden understreker at det er et problem for de etterlatte at mange ikke har reise- og livsforsikring i orden.

- Turister på langtidsopphold glemmer at de må fornye fornye forsikringen, og så går den ut. Det betyr utgifter for de pårørende dersom de ønsker begravelse i Norge; å få ei urne fraktet hjem kan beløpe seg til 10 000 kroner, sier hun.

Melder ikke fra Ambassaden og de andre utenriksstasjonene i Thailand har det forholdsvis travelt med å yte konsulærbistand til de etterlatte i Norge ved dødsfall - det være seg i forbindelse med å ordne opp i eventuelt Nav-forhold og hjelpe til i forsikringsspørsmål.

Magnusson opplyser at flest nordmenn omkommer i Pattaya, men at dødsfallene ellers er jevnt fordelt over hele landet.

- Mange melder imidlertid ikke fra om hvor de befinner seg, sier ambassaderåden, og oppfordrer alle til å registrere seg på oppholdsstedet.

- Det letter arbeidet vårt betraktelig, sier hun.

FOTGJENGERENS MARERITT: I Thailand respekteres trafikkregler i begrenset grad, og det fins helt egne koder for å krysse gata. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET
FOTGJENGERENS MARERITT: I Thailand respekteres trafikkregler i begrenset grad, og det fins helt egne koder for å krysse gata. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET Vis mer