Klokka nærmet seg halv tre natt til lørdag 4. august i fjor sommer, da politiet ble oppmerksom på en blå Lexus som kjørte vinglete.
Politiet forsøkte å stoppe bilen for en kontroll på Strømmen, men den 18 år gamle sjåføren fra Akershus var ikke interessert i å roe ned. I stedet kjørte han over en trafikkøy i Strømsveien, trampet ned på gasspedalen, tok av til riksvei 159 ved Circle K på Fjellhamar og kjørte i full fart mot Lillestrøm.
Da bilen, som var meldt stjålet fra en adresse i Oslo noen dager tidligere, passerte fotoboksen i 80-sona i Rælingstunnelen, ble hastigheten målt til 177 kilometer i timen. Få meter etter fotoboksen blir fartsgrensa 70. Noen titall meter med tunnel seinere blir det 50-sone.
- Helt uvirkelig
Politipatruljen som hadde ligget tett på bilen hadde avbrutt forfølgingen allerede da bilen kjørte inn i tunnelen. De visste godt hva som ventet på den andre siden.

For da sjåføren og passasjeren kom ut av Rælingstunnelen kunne de se to ting. Lysene fra Lillestrøm, og en rundkjøring som det var umulig å manøvrere unna med hastigheter langt over fartsgrensa.
I stedet smalt bilen med full kraft inn i rundkjøringa, fløy over et autovern og havnet på taket i Nitelva.
- Det var helt uvirkelig å se, det var som å se en film på YouTube. Jeg tenkte med en gang at dette går ikke bra, sa bilberger Jan Ove Engen, som var vitne til ulykken, til Romerikes Blad (krever innlogging) den gang.

«Ja, vi er her»
En politipatrulje som ventet på Lillestrøm-siden reagerte umiddelbart. Politifolkene kastet seg ut i vannet, og fikk dratt de to ut av bilen og opp på land. Begge de to 18 år gamle mennene i bilen, slapp unna ulykken uten alvorlige skader.
- De kan takke politiet for at de fortsatt lever. At det har gått så bra er helt utrolig, la Engen til.
Politiet selv var først overbevist om at de hadde blitt vitner til en dødsulykke:
- Mens vi jobber med å komme inn, vi knuste ruter og fikk til slutt brutt opp den ene døra, så hører vi plutselig en stemme som sier «ja, vi er her». Det var det ingen som forventet. De fortalte at de var to i bilen og at de ikke trodde at de var alvorlig skadet, sa politiets innsatsleder på stedet, Roy Alkvist, til RB i fjor sommer.

Her endte ferden etter politijakt i Lillestrøm
Etter å ha dratt de to tenåringene ut av bilen, ble de geleidet til fots opp på land der de fikk tepper til å varme seg med.
- Forberedt på straff
Tirsdag må føreren av bilen, som i dag er 19 år gammel, møte i Nedre Romerike tingrett, tiltalt for biltyveri, råkjøring, unndragelse fra politikontroll, manglende varsomhet i trafikken og for å ha kjørt uten førerrett.
- Han har erkjent straffskyld på samtlige poster, sier mannens forsvarer, advokat Cato Johannessen, til Dagbladet.
Forsvareren sier han ikke kjenner til foranledningen til hendelsen. Han ønsker heller ikke å si noe om hva hans klient selv har forklart om hvorfor han stjal bilen, utover at den tiltalte 19-åringen erkjenner straffskyld.
- Han er forberedt på straff, sier Johannessen.

Havnet i elva etter å ha passert landets travleste fotoboks
Politiet opplyste i fjor sommer at bilen var meldt stjålet fra en adresse i Oslo noen dager før ulykken. Tiltalte har imidlertid selv forklart at han stjal bilen ved Skogmo skole på Jessheim i Ullensaker, og politiet har lagt dette til grunn i sin tiltale.
Det har ikke lykkes Dagbladet å få en uttalelse fra påtaleansvarlig, politiadvokat Stian Sjølie Johannessen.
Dødsulykke
Den dramatiske ulykken i fjor sommer, føyde seg inn i en lang rekke alvorlige trafikkulykker på nøyaktig samme plass de siste åra.
I 2012 mistet to estlendere livet, etter å ha truffet den samme rundkjøringen i over 200 km/t, og flydd ut i Nitelva.
Noen år tidligere, 2. desember 2007, ble en den gang 19 år gammel mann lam fra knærne og ned etter å ha kjørt en Audi Quattro rett inn i rundkjøringa på Lillestrøm-siden av tunnelen. Vitner forklarte politiet at bilen holdt langt høyere hastighet enn fartsgrensa.
- Dette er et sted det skjer mange ulykker. De rekker ikke engang å fikse gjerdet fra den forrige ulykken før den neste skjer, sa et vitne til ulykken til Dagbladet i 2007.
