Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Her endte drømmeferien

Passasjerene på Air France flight 4590 fra Paris til New York fikk aldri oppleve drømmeferien de hadde betalt for. Da Concorde-flyet tok av, hadde den ene motoren allerede tatt fyr. To minutter seinere styrtet flyet som en ildkule. 113 omkom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forkullede legemsdeler, sko og personlige eiendeler som fortsatt brant lå strødd på ulykkesplassen i går kveld, ifølge redningsmannskapene. Flyet var fullstendig pulverisert, bortsett fra rester av den karakteristiske Concorde-snuten.

- Det var som en atombombe, en soppsky på himmelen, sa Antonio Ferreira i den lille byen Gonesse nord for Paris der flyet styrtet inn i hotellet Hotelissimo. Klokka var 16.44. Ferreira holdt på å jobbe i hagen da han hørte at noe skjedde med flyet.

Motorene ble plutselig stille. Så eksploderte flyet og styrtet i bakken som en ildkule. Flammene var 40 meter høye.

Noen timer etter ulykken ryker det fortsatt av ruinene. Det lukter surt i lufta. Brannmennene og legeteamene trekker på skuldrene. Det er liten vits i å lete etter lik. I hveteåkrene 30 meter fra ulykkesstedet ligger vrakrester av flyet.

Drømmeferie

Flesteparten av passasjerene var tyske og skulle på sitt livs drømmeferie. Flyet var chartret av det tyske reiseselskapet Dielmann Shipping Co. Champagnen skulle flyte i det luksuriøse Concorde-flyet, på vei over Atlanteren raskere enn lydens hastighet. I New York skulle de stige om bord i MS «Deutschland», det største og mest luksuriøse tyske cruiseskipet, med keiserlig ballsal og krystallkroner.

16.42 tok Concorde-flyet av. Øyenvitner bekrefter at den ene motoren allerede hadde tatt fyr. Piloten forsøkte fortvilet å rette opp maskinen.

- Piloten kunne ikke gjøre noe med flyet fullt av passasjerer og drivstoff. Han forsøkte å snu det mot Charles-de-Gaulle-flyplassen igjen. Det er umulig med en defekt motor, sier flyger Pierre-Emmanuel Sudres.

Ingen oversikt

Seint i går kveld fantes ingen fullstendig oversikt over de avdøde, men deres nasjonaliteter er kjent. De 100 døde passasjerene besto av to dansker, én amerikaner, én østerriker og 96 tyskere. Hele besetningen på ni, alle sammen fra Frankrike, ble også drept. I tillegg omkom fire mennesker som oppholdt seg på hotellet. To polakker og én franskmann arbeidet der, én engelsk turist var der på ferie. Totalt 113.

Aldri før har en Concorde vært involvert i en stor ulykke. De siste dagene har det imidlertid vært meldt om sprekker i vingene. Air France-sjef Jean Cyril Spinetta sa i går at ulykken skyldtes en motorfeil, og ikke hadde noe med sprekkene å gjøre. Alle Concordene er satt på bakken inntil videre.

ULYKKESSTEDET: Her ligger de få restene av Concorden som fortsatt ligner flydeler. I bakgrunnen arbeider brannmenn. De fant mange titalls legemsdeler i løpet av slukningsarbeidet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media