TOYOTA PRIUS: Nye Toyota Prius er en av kandidatene til Årets bil 2010-tittelen. Den populære hybridbilen har solgt svært godt siden introduksjonen av den nye modellen. Foto: AP/Shizuo Kambayashi
TOYOTA PRIUS: Nye Toyota Prius er en av kandidatene til Årets bil 2010-tittelen. Den populære hybridbilen har solgt svært godt siden introduksjonen av den nye modellen. Foto: AP/Shizuo KambayashiVis mer

Her er Årets bil-kandidatene

Stem på din favoritt!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Dette er kandidatene som er valgt ut til Dagbladets kåring av Årets Bil i Norge 2010. Samtlige er nye modeller og lansert  her i landet i inneværende kalenderår. Biler som har gjennomgått såkalte «facelifts» (moderate kosmetiske/tekniske endringer) kvalifiserer ikke til deltakelse. Kandidatene må også være i ordinært salg på det norske markedet.

Du finner avstemmingsskjemaet nederst i denne artikkelen.

AUDI A5 SPORTBACK: Sporty femdørs familie-Audi, også som kabriolet. Forbruk fra 0,52 og CO2 fra 137 gr/km. Prislappen starter på 405 000 - minste motor på 160 hk.

AUDI TT-RS: Råtass med 340 hk, 4X4, 0 til 100 på 4,6 sekunder, toppfart 280 km/t. Bil for entusiaster som ikke har miljøvern øverst på lista. Pris fra en mill.

BMW X1: Eksklusiv baby-SUV med  folkelige prislapper. Starter på 360 000 med forhjulsdrift og rett under 400 000 med 4X4-drift. Motorer fra 136 hk.

BMW Z4: Tysk roadsterfristelse som byr på masse kjøreglede og ditto CO2. Prisen starter på  540 000 og hestene på 204. Begge kan økes betydelig.

CITROEN C3 PICASSO: Praktisk og komfortabel flerbruksbil. Kule interiørdetaljer og instrumentering. Fransk avantgarde

FORD KA: Snerten minibil til minipris fra under 130 000. 0,42 på mila, CO2-utslipp fra 112 gr. Overraskende bra kjøreegenskaper. Ser mye bedre ut enn forgjengeren.

HONDA JAZZ:  Større enn forgjengeren, fleksibelt interiør med bakseter som kan foldes flatt ned i gulvet.  Bagasjeplassen imponerer. Går på halvliteren med automat.

HONDA INSIGHT: Lett-hybrid med høy sikkerhet og lav pris.  Går på  0,44, og  lipper ut 101 gr. CO2.  Star Trek-instrumentering. Godkjent  komfort og plass til fem.

HYUNDAI i20: Seriøs småbil med god plass. Prisbombe som starter på  ca. 160 000. Bekrefter Hyundais kvalitetsry og økende popularitet.  Diesel og bensin.

HYUNDAI iX55: Stor komfort-SUV som skal gi Hyundai et statusløft. Utfordrer BMW X5 og de andre store SUV?ene. V6 diesel, 240 hk.,og ingen CO2-vinner.

JAGUAR XJ:  Engelsk legende i ny drakt og prakt.  V6, diesel og 275 hk. Bensinmotorer opp til 510 hk. Nobel transport med avansert teknologi. Pris på øverste hylle.

KIA PICANTO: Ny utgave av en av markedets billigste biler. Fem års garanti, lave CO2-tall, forbruk under halvliteren. En skikkelig sparebøsse til under 130 000.

LEXUS RX450h: Miljøgrønt alibi  for folk på første klasse.  Andre generasjon hybrid-SUV som by på  299 hk og forbruk som en kompaktbil. 0,66 på mila.  Pris  like oppunder 900 000.

MAZDA 3: Sportslig og kjøreglad Golf-utfordrer.  Gir solid inntrykk. 0,45 på mila, CO2  under 120 gr. Pene priser fra 220 000 og oppover. Fem motoralternativer.

MERCEDES E-KLASSE: Både sedan, stasjonsvogn, kupe, og kabriolet. Stasjonsvogna mest interessant. Gunstige priser, forbruk, og utslipp. Smågrønn status.

MITSUBISHI COLT: Clear Tec—modellen er Mitsubishis mest miljøvennlige småbil til nå. Forbruk under halvliteren og CO2-tall under 120 gr.  Godt utstyrt.

NISSAN PIXO: Sparebøsse med lavt forbruk og utslipp. 0,44 på mila, og CO2-utslipp på 103 gr. God plass til fire. Konstruert for billig og
problemløs transport.

OPEL INSIGNIA: Ny i år som sedan og stasjonsvogn. Stor familiebil som løfter Opel. CO2-utslipp fra 136 gr./km og forbruk rett over halvliteren. Komfortabel.

PEUGEOT 3008: Fransk crossover med mange plussider. Praktisk og komfortabel med forbruk rundt halvliteren. Godkjente CO2-tall. Pris fra 273 000.

PORSCHE PANAMERA: Høyteknologisk fartsvidunder med inntil  400 hester som spyr ut CO2. Luksuriøs plass til fire. Priser fra 1,7 mill. Mer spiselig enn Cayenne.

RENAULT MEGANE:  Golf-utfordrer som tilbys både som femdørs og stasjonsvogn. Fransk eleganse, høy sikkerhet, lavt forbruk og utslipp. Gunstige priser.

SAAB 9-3X: 4X4-modellen som Saab-familien har manglet, men som neppe  alene er merkets redning. Bilen blir for dyr. 210 hk,  fås også som E85-modell.

SKODA YETI: Første kompakt-SUV fra Skoda. Elegant og praktisk med  både to- og firehjulsdrift. Bensin og diesel. Priser fra 240 000 og opp til ca. 400 000.

SUBARU LEGACY: Komfortabel og traust 4x4-veteran i ny tapning. Solide saker med godkjent forbruk og utslipp  (diesel).  150 hk, 0,60 på mila, 161 CO2-gr.

SUBARU OUTBACK:  Modernisert 4X4-traver  med mer tidsriktig  design. Bensin og diesel og moderat forbruk.  Sikker transport på allverdens føre.

TOYOTA AVENSIS: Allerede en  storselger i familiebilsegmentet. Pålitelighet i høysetet, sammen med god økonomi. Mange motoralternativer. Sedan og stv.

TOYOTA URBAN CRUISER:  For de som vil ha 4X4-drift  og ikke vil betale mer enn nødvendig. Lavt forbruk og CO2. Priser fra 263 000 med 4X4.  Fra 226 000 uten.

TOYOTA iQ: Smart småbil, verdens minste med plass til fire. Gjerrig på drivstoff og CO2 ( 99 gr.) Noe stiv pris trekker ned. Starter  på 155 000 med 68 hk (bensin).

TOYOTA PRIUS: Hybridpioneren i ny utgave. Suveren miljøleder blant familiebilene med lavest forbuk og utslipp. Avansert teknologi, høy
sikkerhet, moderate priser.

TOYOTA VERSO: Flerbruksbil med sju seter. Stor fleksibilitet, diesel og bensin.  Forbruk ned mot halvliteren (126 hk. diesel). Trygt kjøp. Priser fra 300 000.

VOLKSWAGEN POLO: Mini-Golf som løfter småbilsegmentet et hakk opp. Kvalitet og komfort. Selv med automatgir går den på under halvliteren. CO2-ledende.

SKODA YETI:  Skodas rimelige SUV er en av kandidatene til Årets bil 2010. Foto: SCANPIX/AP/Keystone, Martial Trezzini
SKODA YETI: Skodas rimelige SUV er en av kandidatene til Årets bil 2010. Foto: SCANPIX/AP/Keystone, Martial Trezzini Vis mer