Her er artikkelen som førte til Nettavisen-razzia

Nær slektning av journalist solgte aksjer like før publisering, mener Økokrim.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Økokrim tror et nært familiemedlem av en medarbeider i NA24 solgte store mengder DNO-aksjer på formiddagen før økonomiavisen skulle publisere en negativ artikkel om DNOs engasjement i Nord-Irak. Dette bekrefter ansvarlig redaktør i TV2 Nettavisen Gunnar Stavrum overfor Dagbladet.no.

Like før og etter at artikkelen var publisert, stupte aksjeprisen med 7,3 prosent.

Ifølge Økokrim skal familiemedlemmet deretter ha kjøpt tilbake aksjene og sikret seg en gevinst i millionklassen. Medarbeideren skal ha hatt et mindre antall DNO-aksjer, som også ble solgt og kjøpt tilbake.

Nekter straffeskyld

Den siktede er i dag ansatt i TV2 Nettavisen, men jobber for NA24, skriver TV2 Nettavisen. Stavrum understreker at den siktede ikke er blant medarbeiderne som dekket saken.

- Personen har fått nyss om den negative artikkelen og har ifølge Økokrim brukt informasjonen til å medvirke til innsidehandel, sier Stavrum til Dagbladet.no.

Den siktede medarbeideren nekter straffeskyld.

- Han har forklart seg omfattende, og er sterk og tydelig på at han ikke har brukt noen innsideinformasjon, sier medarbeiderens advokat Trygve Staff til NA24.

Artikkelen om DNO stod på trykk 10. januar i år og sådde tvil om gyldigheten av en kontrakt oljeselskapet hadde inngått med myndighetene i Irak. Les saken her. Oslo Børs reagerte på at et stort antall DNO-aksjer ble solgt like før artikkelen stod på trykk og slo alarm til Kredittilsynet. På en rekke nettsider på internett gikk det rykter om at norske meglere og meglerhus hadde fått nyss om at TV2 Nettavisen arbeidet med en negativ artikkel om DNO og på dette grunnlaget anbefalte kundene sine å selge aksjer i oljeselskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kursen falt betydelig før artikkelen ble publisert og det er klart vi lurte på grunnen, sier Stavrum. Han hadde imidlertid ingen grunn til å mistenke at egne medarbeidere kunne ha benyttet seg av informasjonen som kom fram i den upubliserte artikkelen.

- Vi har ikke tilgang til å se hvem som kjøper og selger aksjer, sier Stavrum.

- Og jeg vil understreke at saken er under etterforskning og at medarbeideren ikke er dømt for noe.

Det var i åtte-tiden fredag morgen at Økokrim gikk til aksjon mot TV2 Nettavisen. Politiet sikret seg beviser fra medarbeiderens arbeidsplass. To journalister i TV2 Nettavisen skal være avhørt, og en tredje skal avhøres seinere. Medarbeideren er siktet for brudd på Verdipapirhandelloven § 2-3 og er foreløpig permittert fra stillingen sin. Han ble løslatt fredag kveld etter å ha sittet i avhør hos Økokrim store deler av dagen.

UTLØSTE GRANSKNING: Denne artikkelen i Nettavisen 11. januar førte til et kraftig kursfall for DNO. For ordens skyld: Den siktede journalisten er ikke en av de tre som skrev saken.
INNSIDEHANDEL: Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i TV2 Nettavisen, bekrefter at en nær slektning av en av avisens medarbeidere ifølge Økokrim solgte store mengder DNO-aksjer før avisen publiserte en negativ artikkel om oljeselskapet.