- Her er biobløffene til Jens

Her er de ni punktene Bellona mener avslører at statsminister Jens Stoltenberg bløffer om biodiesel.

FILLERISTER: Bellona-leder Frederic Hauge mener Stoltenberg har opptrådt brutalt i biodieselsaken. Foto: Jacques Hvistendahl
FILLERISTER: Bellona-leder Frederic Hauge mener Stoltenberg har opptrådt brutalt i biodieselsaken. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

|||Nå diskuterer Stortinget den omstridte avgiften på biodiesel. Ifølge VG er minst 138 av 169 stortingsrepresentanter egentlig mot å innføre avgiften. Likevel blir den etter alt å dømme vedtatt.

Bellona-leder Frederic Hauge fillerister statsminister Jens Stoltenbergs opptreden i saken.

- Han har viste en skremmende unøyaktighet i forhold til fakta, og framgangsmåten hans har vært brutal. Dessuten viser han en manglende forståelse for behovet for stabile rammevilkår for bransjen, sier Hauge til Dagbladet.

Stoltenberg overlater til statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund (Ap) å svare på Bellona-kritikken. Lund mener kritikken har lite for seg.

— Det viktigste er at når vi får på plass miljøkrav, sikrer det et system som skiller mellom klimavennlig og ikke-klimavennlig drivstoff. Et avgiftsfritak for biodiesel er ikke et målrettet tiltak for å sikre klimavennlig biodrivstoff, sier Lund til Dagbladet.

Han mener også et økt omsetningspåbud til 5 prosent i 2011 for biodiesel vil garantere at det blir en etterspørsel.

Bløff 1- Kombinasjonen av avgift for alt biodrivstoff, omsetningspåbud og nye miljøkrav vil fremme nye typer biodiesel som ikke er basert på matvarer.Bellona:- Helt feil. Avgiften er kroken på døra for å bruke trevirke, avfall, alger og lignende på tanken. Omsetningspåbudet hjelper bare fram rapsolje, og ikke nye innovative produkter. Årsaken er at det nå overlates til Esso og Shell å kjøpe inn biodiesel for å blande inn i vanlig diesel, og de tør ikke prøve ut for eksempel avfallsbasert diesel, fordi dieselen skal kunne brukes i absolutt alle dieselbiler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer