STOLT:  En tydelig stolt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kunngjorde at regjeringen går inn for en samlet utbygging av strekningen Holm-Holmestrand-Nykirke i Vestfold da hun møtte pressen på Oslo Sentralstasjon tirsdag ettermiddag for å kommentere revidert nasjonalbudsjett. Foto: Sara Johannessen / Scanpix
STOLT: En tydelig stolt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kunngjorde at regjeringen går inn for en samlet utbygging av strekningen Holm-Holmestrand-Nykirke i Vestfold da hun møtte pressen på Oslo Sentralstasjon tirsdag ettermiddag for å kommentere revidert nasjonalbudsjett. Foto: Sara Johannessen / ScanpixVis mer

Her er budsjettvinneren

Får dobbeltspor i Vesfold og 10 mil asfalt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Regjeringen går inn for sammenhengende utbygging av dobbeltspor på strekningen Holm-Holmestrand-Nykirke på Vestfoldbanen.

- Med klare forbehold åpnes det for byggestart i sommer og ferdigstillelse i desember 2015, tre år før opprinnelig tenkt, sa en tydelig stolt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) da hun tirsdag møtte pressen for å kommentere revidert budsjett på samferdselssektoren.


En eventuell byggestart i sommer er avhengig av kvalitetssikringen av prosjektet, ifølge statsråden.


Kleppa får også 70 millioner kroner ekstra til asfaltering av riksveiene.


Det holder ifølge NRK til 10 mil vei.


- 100 nye kilometer med asfalt, det trengs etter vinteren, sier Meltveit Kleppa som tror bilistene vil bli fornøyd med ny asfalt - der den kommer. De 70 millionene kommer i tillegg til 800 millioner kroner som skal brukes på asfaltering i år,  legger hun til.


14,1 kilometer

Total kostnadsramme for dobbeltsporet er 5,72 milliarder kroner, og i statsbudsjettet for 2010 er det satt av 280 millioner kroner til prosjektet. Departementet vil komme tilbake til saken i forbindelse med budsjettforslaget for 2011 til høsten.


Hele strekningen på 14,1 kilometer vil få en traséføring og en tunnelprofil tilpasset framtidig togtrafikk med fart på opptil 250 kilometer i timen og forbikjøringsspor gjennom Holmestrand stasjon. Vel 12 kilometer vil ligge i tunnel.



Større kapasitet

Løsningen med Holmestrand stasjon i fjell vil føre til større kapasitet for togtrafikken. Dessuten frigir denne løsningen areal i Holmestrand sentrum.


- En sammenhengende utbygging av hele strekningen betyr at prosjektet blir ferdig og kan tas i bruk tre år tidligere enn ved en løsning med utbygging i to etapper, sier Kleppa.


Alternativet - etappevis utbygging - omfatter bygging av Holm-Holmestrand som første etappe og Holmestrand-Nykirke med Holmestrand stasjon i dagen som andre etappe.


(NTB)