Bompenger:

Her er bussveien til 10,8 milliarder: - En skandale

En mindre kaotisk hverdag og et bedre liv til 30 milliarder kroner, lover Bymiljøpakken i Stavanger. Fullkommen galskap, sier mannen som har satt det politiske Norge på hodet.

BUSSVEIEN: Fv 44 gjennom Stavanger er et kostnadskrevende veiprosjekt delvis finansiert av bompenger. Vi tar en kjøretur med Frode Myrhol, stifteren av «Folkeaksjonen nei til mer bompenger». Video: Jørgen Gilbrant og Lars Eivind Bones Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

STAVANGER (Dagbladet): - Skandale. Det er skandaløst, enkelt og greit, det finnes ikke noe bedre ord å bruke.

Dagbladet har - naturlig nok - leid elbil på besøk i Stavanger og Frode Myrhol sitter i passasjersetet og forklarer.

Myrhol er mannen bak Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), partiet som først satte Bergen på hodet med flere sjokkmålinger og så fått knærne i både storting og regjering til å skjelve.

- Trafikkfarlig

Det er lørdag formiddag og lite trafikk, men vi skal få se et av Europas nye vidunder. Europas lengste bussvei. Til 10,8 milliarder kroner - etter at en kostnadssprekk på over fire milliarder er blitt kuttet ned igjen.

I 50 kilometer skal bussen ha en egen liten boble inne i trafikken, uten forstyrrelser fra bilister, syklister eller gående. En egen trasé midt i veibanen. I rundkjøringene - og det er mange av dem - får alle biler rødt lys, mens bussen bare kan måke på. Konseptet gir kapasitet på flere titusen passasjerer i timen.

Det heter BRT og står for Bus Rapid Transit. På norsk omtaler Statens vegvesen det som «Superbuss», «høystandard bussløsninger». Eller bare bussvei.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer