VINNEREN ER ELDST: Touran blåser liv i en gammel sannhet: En bil er aldri så bra som når den slutter å produseres.  Foto: Mette Møller
VINNEREN ER ELDST: Touran blåser liv i en gammel sannhet: En bil er aldri så bra som når den slutter å produseres. Foto: Mette MøllerVis mer

Her er de beste sjuseterne

Dagbladet har testet 10 av de mest populære sjuseterne under 350.000,-

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Vinneren er eldst: Volkswagen Touran

VW Touran er gjennomført praktisk og trygg - og har i tillegg fått en flott og miljøvennlig diesel til gunstig pris.

Det gjør eldstemann i våre store sjuseterertest til en vinner.

Touran blåser liv i en gammel sannhet: En bil er aldri så bra som når den slutter å produseres. Da er barnesykdommene borte, bilen har fått løpende justeringer og forbedringer — og på tampen blir den stappet med masse utstyr til gode priser.

Dagbladet har testet 10 sjusetere. Kompakte stasjonsvogner der de to bakerste setene er beregnet for barn, og enten kan fjernes helt eller felles ned i bagasjerommet. Vi har satt en prisgrense på 350.000. Ni av bilene kommer inn under den grensen. Men vi har også tatt med meget populære Ford S-max som en referanse i testen — selv om den fort blir 100.000 dyrere.

Diesel med futt
Andre vesentlig dyrere sjusetere som Dodge Journey, Mitsubishi Grandis, Ford Galaxy, Renault Grand Espace og Peugeot 807 er derfor ikke med.

Touran har ingen store svakheter. I tillegg skiller den seg ut positivt på ett felt: Motorene.

Spesielt dieselvarianten på 105 hk er en favoritt. Og det er den det handler om i denne prisklassen. Gjerrig, miljøvennlig og med overraskende mye futt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og — ikke minst: Du får muligheten til å koble en slik motor til en praktfull automatkasse (eller en såkalt dobbeltklutsjkasse - dsg) som
skifter gir helt umerkelig uten at forbruket eller utslippet øker. Likevel har du penger til litt ekstra utstyr før du når 350.000.

Det ble til slutt vårt viktigste argument i kampen om seieren i klassen.

Ny modell
Tourans styrke er også dens svakhet: Den kom i 2003. Utviklingen går fort, og biler kan fort virke litt utdaterte etter seks år på markedet. For Tourans del, merkes det best på kvalitetsfølelsen i brytere og innvendige materialer. I tillegg er ikke setefleksibiliteten topp moderne.

Det er heller ikke så kult å kjøpe en ny bil kort tid før det dukker opp en helt ny modell. Nye Touran lanseres i 2010 og forventes på norske veier mot slutten av året. Det siste argumentet er antakelig det viktigste mot vår vinner.

Men aksepterer du dette, så sitter du igjen med en bil som holder imponerende godt.

Mye dekkstøy
Utseendet er like kassete og funksjonelt og omdiskutert seks år etter lanseringen, men fronten har fått et vellykket ansiktsløft som gjør den mer lik de nyere modellene i familien.

Veistøyproblemet fra de første årgangene er eliminert. Nå tilhører Touran faktisk de mer stillegående i klassen — forutsatt at du holder deg til en standard dekkdimensjon.

Dekkstøy er for øvrig et generelt problem i denne klassen. På grov norsk asfalt buldrer det kraftig i mange av bilene.

En spennende kandidat som Mazda 5 ramler ut av tetsjiktet på grunn av dette. Det er mer overraskende at tradisjonelle komfortmerker som Citroén og Peugeot har samme problem.

Med mindre du kjører med musikk på hele tiden — alternativt ikke ønsker å høre ungene i baksetet, bør du være oppmerksom på dette.

Setene tar plass
Du bør også tenke nøye igjennom i hvor stor grad — og hvor ofte — du trenger de to ekstra setene bak.

Setene bygger minimum 20 centimeter i høyden når de felles ned, og tar derfor mye bagasjeplass. Spesielt Nissan Qasqhai lider på dette feltet — og har beskjedne 450 liters bagasjerom når hele andre seterekke er i bruk. Det er rundt 100 liter mindre enn mange tradisjonelle stasjonsvogner.

Finn din favoritt
Hvis du ikke bruker de to bakerste setene ofte, kan Peugeot 308 SW være ditt førstevalg. Her kan du ta ut ett eller begge setene og dermed få maksimal bagasjeplass. Det samme kan du på VW Caddy. Men da er du selvsagt avhengig av et sted å oppbevare setene, samtidig som behovet for ekstraseter ikke kommer akutt utenfor skole eller idrettshall...

Ingen av bilene i denne testen har alt du ønsker. Men gjennomsnittet er høyt. Derfor har vi satt opp 10 punkter der du kan finne din favoritt.

Mest plass: Citroen C4 Picasso

Størst fleksibilitet: Toyota Verso

Best for sjåføren: Opel Zafira

Best for barna: Renault Grand Scenic

Mest oversiktlig: C4 Picasso

PLASS TIL ET HELT SJUERLAG: Vinneren av vår sjusetertest, VW Touran. Bakerst bilens eier, Espen Håseth, sammen med fotballlaget G03Østli, Brage Brodal, Mathias Billington, Markus Andersen, Julian Håseth og Theodor Takman. I rosa genser, Una Håseth. Foto: Mette Møller / Dagbladet
PLASS TIL ET HELT SJUERLAG: Vinneren av vår sjusetertest, VW Touran. Bakerst bilens eier, Espen Håseth, sammen med fotballlaget G03Østli, Brage Brodal, Mathias Billington, Markus Andersen, Julian Håseth og Theodor Takman. I rosa genser, Una Håseth. Foto: Mette Møller / Dagbladet Vis mer

Lavest støynivå: Nissan Qashqai+2

Best motor/gir: VW Touran

Finest fjæringskomfort: Renault Grand Scenic

Mest utstyr til 350.000: Peugeot 308

Best totaløkonomi: Toyota Verso

Her er vår vurdering av de 10 sjuseterne - i tilfeldig rekkefølge:

TOYOTA VERSO
(Pris: 298.000-462.000)
+ Best fleksibilitet
+ Lettkjørt, store sidespeil
+ Trygt kjøp, meget høy kundetilfredshet
+ Høy annenhåndsverdi
- Mangler særpreg
- Litt småbilpreg: Stiv, lett på rattet.
- For høyt støynivå (dekk og vind rundt speil)
- Bare bensin til 350.000. Mangler den rimelige dieselen
* Et trygt kjøp. Kjører og laster og frakter upåklagelig, men sjarmløs.
Forbilledlige seteløsninger, men innenfor vår prisgrense (350.000) får du
ikke diesel og nødvendig utstyr.

CITROEN C4 GRAND PICASSO
(338.000-411.000)
+ Særpreg og personlighet
+ Lys og trivelig
+ Meget god setefleksibilitet
+ Diesel og halvautomat uten økt forbruk
- Dyr, stort prisfall
- Masete og treg halvautomat
- Betjening krever tilvenning
- Romlestøy på grov asfalt
* Særpeget, derfor får du også det lille ekstra. Dyr, bikker over 350.000
med helt nødvendig utstyr. Trivelig familiebil, men ikke tradisjonell
Citroen-komfort. Spesielt den halvautomatiske girkassa trekker ned.

PEUGEOT 308 SW
(269.000-395.000)
+ Prisgunstig, mye for pengene
+ Personbil i utseende og oppførsel
+ Panoramatak standard
+ Særpreget design
- Løse seter på siste rad
- Lav, utsatt frontparti
- Begrenset oversikt, ingen følelse av høyde
- Romlestøy på grov asfalt
* Godt valg hvis du liker designen, personbilpreget og sjelden bruker de
bakerste setene. Litt luksus for pengene. Gode kjøreegenskaper.
Etterlengtet god girkasse. Dekkstøy trekker ned.

MAZDA 5
(283.000-392.000)
+ Elektriske skyvedører som kan styres av sjåfør
+ Funksjonelt og solid interiør
+ Mye plass og sittekomfort som fireseter
+ Bra utstyrspakke til ok pris
- Flate skyvedører gir null oppbevaringsplass
- Skyvedørene krever tilvenning og oppmerksomhet
- Mye dekkstøy, kan føles for stiv
- Ikke fullverdig sjuseter
* Skyvedører og bare halvt midtsete på andre rad gir god plass for fire og
noen praktiske fordeler, men krever også tilvenning. Romslig alternativ for
en 2+2-familie med venner. Men dekkstøyen ødelegger mye.

OPEL ZAFIRA
(284.000-640.000)
+ Gedigen kvalitetsfølelse i interiøret
+ God utstyrspakke til 350.000
+ Tung og trygg og litt morsom kjørefølelse
+ Ok støynivå med standardekk
- Store vindusstolper (a-stolper) og små speil gir dårlig sikt
- Minimalt med oppbevaringsrom og koppholdere
- Gammeldagse seteløsninger
- Bunnsvak diesel og tungt girskift litt masete til daglig
* Gir et solid og bruksvennlig inntrykk og du får litt luksusfølelse for
350.000. Men stort sikkerhetsminus for sikten. Ikke topp moderne
seteløsninger. Diesel med litt begrenset effektområde.

VW TOURAN
(290.000-417.000)
+ Gjennomført solid og funksjonell
+ Kjører bedre enn de fleste
+ Kjapp diesel og nydelig automat til under 350.000
+ Ok støykomfort med standarddekk
- Utdatert kvalitet på plast og brytere
- Lav sitteposisjon på andre rad
- Kassete, kjedelig?
- Ny modell på gang
* Eldstemann (kom i 2003) holder fortsatt høyt nivå. Alderen merkes mest på
innvendige materialer. Flotte motorer og DSG-giret gir overlegen komfort.
Utgående modell gir et trygt, men uspennende, kjøp innenfor 350.000.

VW CADDY LIFE
(272.000-349.000)
+ Firehjulsdrift og diesel
+ Meget romslig og kompakt som 5-seter
+ Funksjonelt interiør, logisk betjening
+ Overraskende bra støynivå
- Dårlig setefleksibilitet. Tungt og upraktisk.
- Minimal bagasjeplass med sju seter. Maxi-varianten er lenger.
- Et utseende bare Postmann Pat liker
- Korte sitteputer foran, mangelfull setejustering
* Diesel og firehjulstrekk! Men du er fort over 350.000 med nødvendig
utstyr på en bil med varebilutseende. Barn koser seg. For liten som
sjuseter. Sjekk eventuelt den lengre (og 25.000 kroner dyrere)
Maxi-varianten.

NISSAN QASHQAI+2
(263.000-450.000)
+ Høy bakkeklaring og store hjul
+ Oversiktlig og lettkjørt
+ Store sidespeil
+ Mest stillegående i landeveisfart
- Minst bagasjeplass
- Begrenset setefleksibilitet
- Skranglete understell, ikke topp kvalitetsfølelse
- Ikke firehjulstrekk innenfor vårt budsjett
* Litt trang som sjuseter og litt for dyr med firehjulstrekk. Men med drift
på to er den meget komfortabel og bruksvennlig — og en favoritt hvis du
ikke MÅ ha maks plass og alle setefinesser.

RENAULT GRAND SCENIC
(293.000-435.000)
+ Andre seterad suveren for barn
+ Særpreget, men praktisk interiør, masse oppbevaringsrom
+ Fin fjæringskomfort, behagelig lydnivå
+ Forbedret kvalitet (nylig innført 5 års garanti)
- Ryktet. Svært lav tilfredshet med forhandlere
- Stort prisfall
- Små sidespeil, vel mye hardplast
- Helt ny modell til Norge i år
* Merkbart kvalitetsløft, et nytt forhandlerapparat gjør mye for å rette opp et dårlig rykte og dette er en utgående modell med masse utstyr. Du kan få svært mye for pengene - men lite igjen når den skal selges.

Men hvis du har råd - sjekk en FORD S-MAX!

Ford S-max koster fort 100.000 mer enn de andre i testen. Vi er fristet til å si at den er verdt det.

Billigste S-max koster 8.000 mer enn vårt tak på 350.000. Med helt nødvendig utstyr, kommer du fort godt over 400.000. Men da får du dette:

+ Best plass for folk og bagasje

+ Utsøkt harmoni mellom motor, klutsj og gir

+ Flott komfort selv med store, feite dekk

+ Kvalitetsfølelse

Bortsett fra prisen, er det ikke mange minuspunkter:

- Stor og rund, må ha parkeringssensorer foran og bak

- Unødvendig stor og plundrete kjørecomputer

- Ikke topp moderne seteløsning på siste rad

HVIS PENGER IKKE ER EN HINDRING:  Ford S-max koster fort 100.000 mer enn de andre i testen. Vi er fristet til å si at den er verdt det. Foto: Rune Myhre
HVIS PENGER IKKE ER EN HINDRING: Ford S-max koster fort 100.000 mer enn de andre i testen. Vi er fristet til å si at den er verdt det. Foto: Rune Myhre Vis mer