MATERIALTRETTHET: En person mistet livet da Flight 243 fra flyselskapet Aloha mistet deler av kabintaket i april 1998.&nbsp;<span style="background-color: initial;">Etterforskningen viste at ulykken skyldtes materialtretthet. Foto: AP/ NTB Scanpix</span>
MATERIALTRETTHET: En person mistet livet da Flight 243 fra flyselskapet Aloha mistet deler av kabintaket i april 1998. Etterforskningen viste at ulykken skyldtes materialtretthet. Foto: AP/ NTB ScanpixVis mer

Flyulykker

Her er de dramatiske flyulykkene som gjorde luftfarten tryggere

Luftfarten har tatt lærdom av tidligere ulykker. Antall flyulykker er på bunnivå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

Enkle grep som røykvarslere og ekstra varsellys er noen av de enkleste grepene som er tatt.

Det viktigste er tunge forbedringer. Antikollisjonssystemer og utskifting av brennbart materiale har spart mange menneskeliv.

Det er slutt på tidene da kapteinen var gud.

I dagens luftfart samarbeider hele flymannskapet på en helt annen måte enn da fly falt fra himmelen på grunn av gjenstridige flykapteiner.

I løpet av årets ni første måneder har det kun skjedd seks dødsulykker, med 100 omkomne, med passasjerfly (fly med plass til flere enn 13 passasjerer).

I følge statistikken fra Aviation Safety Network har det aldri skjedd så få flyulykker. I oversikten er det ikke tatt med ulykker som følge av sabotasje og nedskytinger.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn