Her er de gunstigste matvarene

Økt forbruk av frukt og grønnsaker kan redusere kreft. Dette er de viktigste matvarene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MAGERT KOSTHOLD: Spis fisk og kylling i tillegg til magert kjøtt. Befolkningsstudier fra mange land har vist at kreft i bryst, tykktarm, prostata, kreft i livmor og eggstokk er sjelden der folk har et magert kosthold og hyppig der folk spiser mye feit mat.

GRØNNSAKER: Mange forskere hevder at nedgangen i antall magekreft og spiserørskreft kan tilskrives økt forbruk av frukt og grønnsaker. Sterkt fargede grønne, gule og oransje grønnsaker inneholder flest næringsstoffer. Dette er de viktigste kildene:

  • Brokkoli er kongen i grønnsakshagen. Fullspekket med stoffer som angriper de frie radikalene i kroppen og rik på sporstoffet krom. Hos kvinner kan brokkoli redusere den skadelige formen for østrogen som øker brystkreftfaren.
  • Kål som rosenkål, hodekål, spisskål og blomkål har nesten samme gunstige effekt som brokkoli. Den motvirker mage- og brystkreft.
  • Gulrøtter er spesielt bra mot lungekreft. Talløse undersøkelser viser at betakarotenet motvirker kreft. Den beste effekten fås ved å drikke et glass gulrotsaft.
  • Spinat er fullspekket med antioksidanter, og storrøykere som spiser 100 gram spinat daglig, kan halvere risikoen for lungekreft.
  • Bær som blåbær, jordbær og bringebær er stinne av antioksidanter.
  • Sitrusfrukter som appelsin, grapefrukt og sitron er proppet med antioksidanter. Ifølge kreftforskningsinstituttet i USA inneholder fruktene alle kjente, naturlige kreftforebyggende stoffer.
  • Druer inneholder tjue kjente antioksidanter, som sitter i skallet og steinene. Også rosiner gjør nytten.
  • Soyabønner: Japanerne spiser mye soyabønner og lever lenger enn alle andre. Soyabønner inneholder genistein, en sterk antioksidant som motvirker kreft, og særlig brystkreft. Få i deg bønnenes proteiner som finnes i hele bønner, soyamel, tofu og miso.
  • Te: Vanlig svart te og grønn te er nærmest for en ungdomskilde å regne - fulle av antioksidanter som bidrar til å holde kreft unna.

FRUKT: Sitrusfrukter stappfulle av C-vitaminer er det beste, men også alle sorter frukt og bær er bra.

ANDRE VIKTIGE MATVARER: