Her er de nye veiene i Oslo-trafikken

Fra mandag morgen kjører 90.000 biler i gjennom den splitter nye Bjørvikatunnelen. Men kaos i helgen.

 ÅPNER FERDAG - FULL FART MANDAG:  Her, 20 meter under vann i indre Oslofjord, blir det tett trafikk fra mandag når vestgående løp i Bjørvikatunnelen åpner. FOTO: SARA JOHANNESSEN, SCANPIX.
ÅPNER FERDAG - FULL FART MANDAG: Her, 20 meter under vann i indre Oslofjord, blir det tett trafikk fra mandag når vestgående løp i Bjørvikatunnelen åpner. FOTO: SARA JOHANNESSEN, SCANPIX.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
Bilister i Oslo må glemme gamle vaner og forberede seg på nye kjøreruter. I helgen stenges flere veier, men fra mandag morgen skal 90.000 biler i døgnet passere gjennom den splitter nye Bjørvikatunnelen.

Kun finpuss gjenstår før kong Harald kan åpne Bjørvikatunnelen fredag.

Her kan du sjekke de nye kjørerutene.

Ordinær trafikk får imidlertid ikke gå gjennom vestgående løp av tunnelen før tidlig mandag morgen.

I helgen skal tunnelen kobles sammen med Festningstunnelen, og det skal lages nye påkjøringer flere steder.

Dermed blir det svært redusert fremkommelighet for biler i Oslo sentrum fra fredag kveld til mandag morgen.

Her har Statens vegvesen samlet alt om Bjørvikatunnelen.

Stenger Mosseveien - Det blir problemer for bilistene fra fredag kveld. Vi må stenge flere mye brukte veier, blant annet Mosseveien for å klargjøre ramper, sier Kai Gundersen, kontorsjef i Statens vegvesen og ansvarlig for veitrafikksentralen.

Han anbefaler folk som skal til sentrum i helgen å sjekke hvilke veier som er åpne.

Særlig anbefales det å bruke Ring 3 og kjøre rundt bykjernen i helgen.

Hvite fliser Etter en byggeperiode på fem år var det en stolt prosjektledelse som tirsdag kunne vise pressen resultatet.

Norges første senketunnel har blanke, hvite fliser på veggene, et ventilasjonsanlegg som kan blåse liten kuling og et avansert overvåkningssystem som kan fange opp hendelser.

Fram til 2013 - Vi begynte å grave i august 2005, og vi vil holde på til 2013 før alt er ferdig i området, men nå har vi kommet til den viktigste milepælen med åpningen av senketunnelen, slår prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen fast.

Han er ikke mindre stolt når han kan slå fast at prosjektet er i rute både når det gjelder kostnader og tidsplanen.

Vegvesenet har en nøyaktig plan over hva som skal skje i time for time fram til de første bilene kan kjøre ned i tunnelens vestgående løp mandag morgen klokka 06.

Det østgående løpet i tunnelen åpnet allerede i april i år.

- Jeg føler meg trygg på at alt skal gå som planlagt fram til åpning, sier Røed.

For mange vil tunnelen gi en tidsbesparelse, men for enkelte vil tunnelen gi noen ekstra omveier.

Grønlia - nytt knutepunkt En av «problemrutene» er fra Oslo S og vestover. Da må man faktisk kjøre et godt stykke østover til det nye knutepunktet Grønlia før man kommer til tunnelåpningen og kan kjøre vestover under sjøen.

- På sikt vil det bli mindre kø i Oslo med Bjørvikatunnelen. Men full effekt av tunnelen vil vi først få om halvannet år når av- og påkjøringsveiene ved Havnelageret er ferdige, sier Kai Gundersen.

6 km tunnel Bjørvikatunnelen kobler sammen Festningstunnelen og Ekebergtunnelen, og det blir dermed et sammenhengende tunnelsystem på 6 milometer. Det setter krav til sikkerheten.

- Operatørene ved veitrafikksentralen er trent på å takle forskjellige hendelser. Det er et utrolig avansert overvåkningssystem som skal fange opp hendelser inne i tunnelene i løpet av sekunder. Da kan vi raskt stenge felt og hjelpe nødetater fram. Erfaringsmessig skjer det imidlertid færre uhell i en tunnel enn på veinettet for øvrig, sier Gundersen.

(NTB - Heidi-Tannæs-Fjeld).

 - VELKOMMEN:  Bjørvikatunnelen vil gi et nytt kjøremønster i sentrale deler av Oslo. Her er prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen ved Grønlia ved Mosseveien. Dette blir et nytt knutepunkt i byen med av- og påkjøring til Bjørvikatunnelen. Fra mandag morgen skal ordinær trafikk gå den nye tunnelen. FOTO: SARA JOHANNESSEN, SCANPIX.
- VELKOMMEN: Bjørvikatunnelen vil gi et nytt kjøremønster i sentrale deler av Oslo. Her er prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen ved Grønlia ved Mosseveien. Dette blir et nytt knutepunkt i byen med av- og påkjøring til Bjørvikatunnelen. Fra mandag morgen skal ordinær trafikk gå den nye tunnelen. FOTO: SARA JOHANNESSEN, SCANPIX. Vis mer