SIMPEL: Hjultvingen ser liten og enkel ut, det skal den også være, forteller bilmekaniker Rune kallestad. Foto:Erik Hattrem/Dagbladet
SIMPEL: Hjultvingen ser liten og enkel ut, det skal den også være, forteller bilmekaniker Rune kallestad. Foto:Erik Hattrem/DagbladetVis mer

Her er dekkfellene

Pass på at hjulene dine sitter som de skal. Det er mye som kan gå galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| MOLDE (Dagbladet):
Fredag fortalte vi historien til Karim Elatyaoui som mistet venstre fremhjul på bilen i fart.
Slike ting skjer hvert eneste år, forteller bilmekaniker ved Haukebø & Rødseth AS i Molde, Rune Kallestad (37). Han har 15 års erfaring som faglært på dette området. Han har sett mange biler med løse hjulbolter komme inn til verkstedet.

- Bortsett fra at bilistene må kontrollere at mønsterdybden er minimum tre millimeter på vinterdekkene, er det også andre ting som er like viktige og forsikre seg er i orden, sier han til Dagbladet.

Senterring Han forteller at mange glemmer av senterringen i felgene.

FORSKJELL: Det er stor forskjell mellom konet bolt og bolt med flatskive. Om disse forbyttes, vil du få dårlig innfesting av felgen. FOTO:Erik Hattrem/Dagbladet Vis mer

- Sjekk om felgene du tar av har løs senterring og at den ikke sitter igjen på navet til bilen. Er det tilfellet vil en annen felg som ikke skal ha senterring legge seg dårlig inntil navet, sier han.

Resultatet av at en senterring sitter igjen, er kast i felgen.

HUSK: Ikke tråkk når du fester hjulet, kun når du løsner. FOTO: Erik Hattrem/Dagbladet Vis mer

- Også det kan føre til at hjulet til slutt faller av, sier Kallestad.

Rett bolt Kallestad viser Dagbladet en hjulbolt med skive og rett kant. Om man setter inn feil type hjulbolter, kan felgen presses i stykker.

- Det skjer ofte at feil type bolter blir tatt i bruk. derfor vær påpasselig med at konede bolter og muttre ikke blir satt inn på en felg med rett kant.

30 CENTIMER: Det holder med 30 centimere arm for å skru fast et hjul med et moment på ni til elleve kilo. FOTO: Erik Hattrem/Dagbladet Vis mer

Når hjulet skal skrues fast, er det viktig å ikke bruke for mye makt. Verksteder har momentverktøy som skal sikre presis stramming. Skifter du selv, er Kallestads beste råd som følger:

- Bruk det vi på Molde-dialekt kaller rein «handamakt». Derfor trenger du ikke annet en bilens originale festeverktøy. Disse er ofte ikke mer en 30 centimeter lange, noe som er mer enn nok, sier han.

Best fremme Kallestad forteller at mange har ulike type aldre på sine dekk. De av best kvalitet skal alltid settes på fremhjulene.

- De beste skal foran fordi styring og brems er viktig. Men husk at dårlige bakdekk kan gi dårlig grep bak med fare for sidelengs sleng, avslutter han.

HÅNDAMAKT: Bruk hendene, det holder i massevis. FOTO:Erik Hattrem/Dagbladet Vis mer