Her er den beste familiebilen

Av de 22 familiebilene som sto på startstreken i Dagbladets store biltest kvalifiserte Ford Mondeo, Peugeot 406, Saab 900 og VW Passat seg til finalen. Alle fire koster like under 250000 kroner, og er blant landets mest solgte biler. Vi har testet kvartetten som familiebiler, firmabiler, politibiler og mer generelt som bruksbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladets testpanel er sammensatt av gjennomsnittsbilister, som har lagt størst vekt på de enkeltes modellenes egenskaper i daglig bruk. De vurderte de fire bilene i finalerunden slik:

FØRERMILJØ

I Passaten trives alle bak rattet, som kan reguleres opp og ned. Setene gir utrolig god støtte på grunn av reguleringsmuligheter som man ellers bare finner i mye dyrere biler.

Saab har best instrumentering. Alt er lett å finne.

Peugeot har myke komfortseter som noen elsker og andre hater. De gir liten sidestøtte, men er ekstremt komfortable.

Også Ford Mondeo har god førerstol. Den er lett å justere, men instrumenteringen er mer upraktisk enn i andre biler.

Vinner: VW Passat - tett fulgt av Saab 900 PASSASJERSETE

Det skiller ganske mye når det gjelder komforten på passasjersida. Mens man i VW Passat må smyge seg inn, og litt storvokste har det like trangt som i en sovepose, er det bedre plass til bein og kropp i Ford Mondeo. Ikke minst er avstanden til panelet foran større, og det er lett å finne oppbevaringsplass til småting. I en Saab 900 sitter man sammenklemt som i en brødboks. Da er det bedre å sitte i den lyse og vennlige Peugeot 406.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinner: Ford Mondeo - foran Peugeot 406 BAKSETE

I baksetet er forskjellen stor mellom de fire bilene. Det gjelder ikke bare takhøyde, men også inn- og utstigning. I Peugeoten kan det bli smertefullt. For å komme inn i baksetet må man nesten være akrobat. Det nytter ihvertfall ikke sette beina inn først - da sitter en voksen nesten fast.

Fra baksetet i Saab er det knapt mulig for barna å se framover. Forstolene er store og ruvende, og det er derfor ikke underlig at Saab 900 er en bil der barn lett blir bilsyke.

I Mondeo er det lett å komme inn og ut av baksetet. Litt storvokste sitter med hodet i taket, men har ok beinplass.

I Passat er det luksusplass i baksetet, men sidevinduene er så høyt plassert at småbarn ikke ser mye fra sin barnestol. Men det er ok sikt framover.

Vinner: VW Passat - foran Ford Mondeo BAGASJEPLASS

Ford Mondeo tar mest bagasje (sammen med VW Passat). Stor bagasjeromsåpning gjør at inn- og utlastingen skjer lett. Det er ikke tilfellet med Passat. Den knøttlille bagasjeromsåpningen er kanskje bilens aller største minus.

Saab har en stor og tung bakluke. Den krever krefter, og blir alltid utrolig skitten. Bagasjerommet er dypt, men kort. Men bilen har luke i bakseteryggen for frakt av ski.

Peugeots bagasjerom er det klart minste. Festekrokene bak til tunge gjenstander er så små at de må være laget for feste av baguetter. Enkelt og usselt.

Vinner: Ford Mondeo - langt foran FINISH

Peugeot burde skamme seg som leverer en bil til kr 250000 uten at bagasjelokket innvendig er tildekket. Der står skarpe stålkanter som det kan være lett å rispe seg på når lokket skal lukkes.

Mondeo virker simplere enn de andre bilene i valg av plastkvalitet. Best er Passat og Saab. Begge lyser av kvalitet og gjennomført finish selv på de minste detaljer.

Vinnere: Saab 900 og VW Passat KJØRING

Mens Ford Mondeo er best på vinterføre med sin tractionkontroll (der hjulene låses når det blir glatt slik at bilen ikke spinner), så er Peugeot den klart mest vennlige bilen å bruke i bytrafikk. Sikten er god i alle retninger. Det er ikke tilfelle for Saab 900 og VW Passat, der man nesten må ha med seg en hjelpemann for å kunne rygge bilen sikkert.

På landeveien er Passaten den suverene kjørebilen, som man virkelig styrer og kjører. Saab 900 har mange av de samme kvalitetene, men pedalene er tunge - særlig clutchen. Mondeo har en forholdsvis tung servostyring (for de som liker det), og gir ingen dynamisk kjørefølelse. Det samme er tilfelle i Peugeot, der man nærmest bare sitter og holder i rattet og har liten veifølelse.

Passat-motoren avgir litt støy i kupeen, men dekkstøy er ikke et problem. Saaben har totalt sett bedre støyisolering. Klart mest stillegående er Peugeot, der man nesten ikke hører motoren.

Vinnere: Saab og VW på landevei - Peugeot i byen SIKKERHET

I de fire bilene er det lagt stor vekt på aktiv og passiv sikkerhet. Passat er best med sidekollisjonsputer som standard.

Vinner: VW Passat ØKONOMI

Verditapet er bileierens største kostnad. Derfor vil man først få oversikt over totaløkonomien når bilene skal selges eller byttes inn.

Bruktprisen på Ford og Peugeot, som begge leverer mange biler til politiet, kan bli presset når disse bilene skal fornyes.

Peugeot har bedret sin kvalitet enormt de siste åra, men sliter fortsatt med svakt renomme blant bruktbilkjøpere.

Saab 900 er ingen lettsolgt bruktbil, selv om den har et godt rykte.

VW Passat blir en spennende bruktbil om noen år. Bilen har mye utstyr standard, og det pleier bruktbilkjøpere å verdsette.

Ford Mondeo bruker klart mest bensin. Ford og VW har de dårligste garantivilkårene. Men Passat er produsert i galvanisert stål som utvilsomt vil forlenge levetida og forhøye bruktprisene.

Vinner: VW Passat MØRKEKJØRING

Saab 900 er best å kjøre i mørket på grunn av sin ypperlige instrumentering. Her er det lett å tilegne seg all viktig informasjon. Den som har konstruert dette instrumentpanelet må ha kjørt mye i mørket.

Vinner: Saab 900