IKKE BOMFRITT: Regjeringa legger opp til flere nye bom-prosjekter kommende år. Grafikk: Ola Strømman / Dagbladet
IKKE BOMFRITT: Regjeringa legger opp til flere nye bom-prosjekter kommende år. Grafikk: Ola Strømman / DagbladetVis mer

Her er den blå regjeringens nye bompengeprosjekter

Vil ha bompengefinansiering av sju nye veiutbygginger og vurderer bompenger på åtte til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I statsbudsjettet for 2015 legger bompengemotstander og Frp-statsråd Ketil Solvik Olsen opp til å bompengefinansiere sju nye veiutbygginger.

Følg Statsbudsjettet i vårt Nyhetsstudio. Her er hele Statsbudsjettet, og er her er det i kortform.

Kampen mot bompenger er en kampsak for Frp, men partiet legger likevel fram et budsjett med sju nye bompengeprosjekter og åtte store prosjekter der de sier at de vil vurdere bompenger og komme tilbake til stortinget med nærmere finansieringsplan.

Her blir det bom På disse veiprosjektene vil regjeringen ha bompengefinansiering:

• E39 Svegatjørn - Rådal i Hordaland,
• Rv 80 Hunstadmoen - Thallekrysset i Nordland (Bypakke Bodø)
• E6 Jaktøya - Klett - Sentervegen i Sør-Trøndelag, delvis finansiert av den såkalte Miljøpakke Trondheim • E134 Damåsen - Saggrenda i Buskerud
• E16 Bagn - Bjørgo i Oppland
• E6 Vindåsliene - Korporalsbrua i Sør-Trøndelag.
• Bypakke nedre Glomma i Østfold
Regjeringen sier også at de vil vurdere bompengefinansiering på disse veiutbyggingene:

• Rv 22 Lillestrøm - Fetsund i Akershus
• E18 Sydhavna i Oslo
• E39 Høgkjølen - Harangen i Sør-Trøndelag
• E134 Skjold - Solheim i Rogaland
• E134 Stordalstunnelen i Hordaland
• E6 Oppdal sentrum i Sør-Trøndelag
• E136 Tresfjordbrua i Møre og Romsdal
• E6 Kråkmofjellet i Nordland
To store I tillegg legger regjeringen opp til prosjektering og annleggstart i 2016 på to store veiutbygginger uten bompengefinansiering. Disse er:

• E18 Rugtvedt - Dørdal i Telemark
• E18 Tvedestrand - Arendal i Aust-Agder.

Til tross for disse nye bompengeprosjektene skriver regjeringen av bompengebidragene vil være lavere i 2015 enn i 2014 samlet sett for store prosjekter.

Smartere? I finanstalen snakket ikke Siv Jensen om disse konkrete bompengeprosjektene, men tok til orde for «smartere bompengeinnkreving»:

- Innkreving av bompenger bør bli smartere. Målet er at mer av pengene som blir betalt i bompenger skal gå til selve prosjektene og mindre til å betale for finansiering av lån og administrasjon.

Dette fikk Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum til å reagere.

- Hun snakket om smartere bompengeinnkreving, men jeg tror ikke det var det velgerne hennes stemte på, sa han fra talerstolen.

Se stor vei-grafikk Hva liker du?