SMADRET: Delene av flyet som er funnet tyder på at flykroppen har voldsomme skader. Foto: AFP / SCANPIX
SMADRET: Delene av flyet som er funnet tyder på at flykroppen har voldsomme skader. Foto: AFP / SCANPIXVis mer

Her er det tragiske beviset

Bilder av smadrede vrakdeler fra AF447 offentliggjort i kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Den brasilianske fregatten «Constituicao» hentet i dag opp flere vrakrester fra Atlanterhavet. Blant dem er en del av flykroppen med den umiskjennelige Air France-logoen.

Tidligere i dag ble fire døde mennesker hentet opp av sjøen av brasilianske fartøy og et fransk helikopter i samme område. Søndag kveld har flere omkomne blitt hentet opp, og til sammen er nå 17 personer funnet omkommet.

Samtidig er et ukjent antall omkomne og vrakrester observert fra lufta, men brasilianske myndigheter går ikke ut med detaljer om funnene før de er hentet opp fra sjøen. Det er policyen etter at letemannskapene tidligere denne uka fikk krass kritikk for å ha offentliggjort funn som viste seg å ikke ha noe med flyet å gjøre.

Men de siste to dagene har all tvil blitt feid til side. Flight AF447 har på en eller annen måte blitt nærmest fullstendig smadret, og ingen av de 228 menneskene om bord kan være i live.

- Vi navigerer nå gjennom en sjø av vrakrester, sier kaptein Giucemar Tabosa Cardosa i den brasilianske marinen, ifølge nyhetsbyrpet AP.

De største funnene av vrakrester og omkomne er gjort omlag 70 kilometer fra stedet der katastrofeflyet via satellitt sendte ut en rekke automatiske feilmeldinger om svikt i elektriske systemer og lufttrykksfall i kabinen.

Her er det tragiske beviset

På land i Brasil overtar nå etterforskere og rettsmedisinere fra Frankrike alle spor etter flyet for å forsøke å avdekke årsaken til styrten.

Etterforskningen konsentrerer seg ifølge AP nå om hvorvidt isntrumenter på utsiden av flyet kan ha blitt nediset og dermed ha gitt flyets datasystem gal informasjon om hastigheten det holdt, og dermed ha sendt flyet videre i uværet i alt for høy eller alt for lav fart.

Ifølge den franske havarikommisjonen, BEA, fikk flyet forskjellige hastighetsmålinger fra ulike instrumenter, samtidig som det var i voldsomt tordenvær med turbulens.

Så skjedde noe som var så akutt at de tre pilotene ikke engang klarte å sende et Mayday-signal.

VANSKELIG ARBEID: Her blir flere vrakdeler hentet opp av en dykker.
VANSKELIG ARBEID: Her blir flere vrakdeler hentet opp av en dykker. Vis mer