Her er det umulig for vannet å henge fast

Metallet har «vannskrekk».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Alle som eier en teflonpanne vet hvor praktisk det er når vannet bare så godt som preller av når du skyller den. Det er nesten igjenting igjen å tørke av.

Forskere ved Universitetet i Rochester har utviklet en teknikk som gir overflaten på metaller såpass vannskrekk at de støter fra seg vannet med én gang det kommer i kontakt med metallet.

Se hvordan vanndråpen reagerer i møte med metallet i videoen øverst i saken!

Studien ble presentert i Journal of Applied Physics forrige tirsdag.

Spretter av Denne nyvinningen er det mange som kan klappe i hendene for.

- Materialet er såpass vannavstøtende at vannet vil faktisk sprette av, sier Chunlei Guo, en av forkserne på prosjektet, i en pressemelding fra universitetet.

De har brukt laserteknologi til å få metallet til å ha denne egenskapen permanent, slik at man slipper midlertidige løsninger. Laseren er svært kraftfull og presis; den lager et intrikat møster av mikro- og nanobelegg som får en struktur som gir metallet de nye egenskapene.

Store bruksområder Forskerne ser for seg at metallet kan brukes for å hindre for eksempel rust og is.

Bare tenk på hvor mange områder man kan spare inn på vedlikehold, for eksempel offentlige toaletter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis et fly går en gjennongang av denne laseren kan det tenkes at man slipper å bruke tid på å bli aviset hver gang det skal lette.

Da vil man kanskje unngå forsinkelser basert på avising-kø når været står på som verst.

- Billigere flydrift - Hvis dette noen gang blir godkjent til bruk på fly, vil det muligens bli en fordel med tanke på raskere trafikkavvikling, sier Roger Handeland, leder i Norsk flytekniker-forbund, til Dagbladet.

Det han peker på som den største fordelen er kostnaden man sparer på vedlikehold av fly.

- Å polere flyet er det beste du kan gjøre for å vedlikeholde det. Et nypolert fly vil også gli bedre i lufta og vil spare flybensin, sier Handeland.

Hvis flyet har denne vannavstøtende egenskapen vil det også spare flybensin på lengre strekninger fordi det ikke blir like påvirket av skyer og nedbør.

I framtida Men dette vil mest sannsynligvis ikke skje før om 20 år, hvis det i det hele tatt blir godkjent.

- Men det er en positiv utvikling. Det kan være penger å spare på dette, sier Handeland.

Nå er forsningsteamet igang med å videreutvikle teknologien, med midler fra Bill & Melinda Gates Fundation, Flyvåpendepartementet i USA og Scientific Research.